afvallen met loopband

Zo val je af met een loopband! Tips voor afvallen met de loopband

Kun je met een loopband afvallen? Het is een veelgestelde vraag door mensen die op zoek zijn naar een loopband of zoeken naar mogelijkheden om af te vallen.

Er zijn namelijk nog altijd mensen die ook denken dat afvallen met een loopband onmogelijk is. De meeste mensen denken vrijwel direct aan andere apparaten zoals crosstrainers of hometrainers.

De loopband is echter ook een heel functioneel apparaat en is heel goed in te zetten voor het afvallen. In dit artikel wil ik je een paar korte tips geven die je gaan helpen afvallen met een loopband. Lees dus snel verder!

Calorieën verbranden op de loopband

Waarom het mogelijk is om af te vallen met behulp van de loopband is eigenlijk heel simpel. Het resultaat is namelijk gewoon gelijk aan het resultaat wat je behaalt door op een ander apparaat te gaan trainen.

Door op een loopband te trainen verbrand je calorieën. Als je ervoor zorgt dat je meer gaat verbranden, zorg je ervoor dat je af kunt gaan vallen. Om af te vallen is namelijk maar één simpel ding nodig en dat is een calorietekort. Dit houdt in basis in dat je meer calorieën verbrand op een dag dan dat je binnenkrijt. Hierdoor zal je gaan afvallen.

De loopband kan er door extra beweging bij helpen om dit calorietekort te creëren. En het mooie is nog, door het gebruik van een loopband ben je stukken minder afhankelijk van zaken als bijvoorbeeld het weer.

Je kunt altijd de loopband aanzetten en een training neer zetten. Ook als het buiten enorm slecht weer is en je hierdoor niet buiten zou kunnen of willen gaan hardlopen. Hieronder nog wat meer voordelen van het trainen op een loopband ten opzichte van ‘normaal’ hardlopen.

Voordelen van trainen op een loopband

Het trainen op een loopband heeft een aantal voordelen ten opzichte van het ‘gewoon’ buiten hardlopen. Hieronder ga ik even kort alle voordelen langs om ze toe te lichten.

Intervaltraining op de loopband

Intervaltraining doen op een loopband is ideaal als je het mij vraagt. Je kunt gemakkelijk de snelheid van de loopband aanpassen en hierdoor veel snelheidswisselingen maken.

Ook kun je via het display makkelijk de tijd van je interval bijhouden. Daarbij weet je precies hoe hard je aan het lopen bent. Als je buiten hardloopt en je wil een bepaald tempo aanhouden, dan zal het altijd een beetje gokken zijn.

Dit is dan ook het grootste voordeel ten opzichte van buiten hardlopen. Je kunt je intervaltraining heel gericht en perfect uitvoeren doordat je de snelheid van de band precies zo kunt instellen als je zelf wilt.

Minder belastend voor je lichaam

Hoewel het trainen op een loopband wel degelijk zwaar en belastend mag zijn, moet het niet zo zijn dat je lichaam er kapot aan gaat. Voor mensen met zwakkere gewrichten en pezen kan het een uitvinding zijn om op een loopband te gaan trainen.

Een loopband vangt namelijk door het dempingssysteem veel van de klappen op tijdens het rennen. Hierdoor is het trainen een stuk minder belastend voor je gewrichten.

Normaal moeten deze namelijk al deze klappen opvangen, maar nu neemt de loopband zelf hier een groot deel van over. Ook loop je een stuk minder risico op blessures omdat je natuurlijk op een constant loopvlak loopt.

Buiten heb je elk moment de kans dat er bijvoorbeeld een tak, kuil of andere onregelmatigheid ligt die je over het hoofd gezien hebt. Je kan hier zomaar over struikelen en jezelf blesseren op deze manier. Op een loopband loop je dit risico niet.

Constante snelheid

Het lopen op een constante snelheid is voor veel wandelaars en hardlopers nog een hele opgave. Zeker als je buiten aan het trainen bent en je hebt niet constant zicht op je snelheid.

Een groot voordeel van trainen op een loopband is dan ook dat je de snelheid van de loopband simpelweg in kunt stellen en eigenlijk altijd een constante snelheid loopt.

Op deze manier kun je heel goed je vooruitgang meten, maar er ook voor zorgen dat je niet snel vermoeid raakt. De hele tijd van snelheid wisselen kan namelijk enorm vermoeiend werken en komt je prestaties niet ten goede.

Onafhankelijkheid

Het mooie van het in het bezit zijn van een loopband is dat je ten alle tijden kunt trainen. Of het nou enorm slecht weer is of je straat is afgesloten in verband met werkzaamheden, je kunt altijd op je loopband stappen en een training erin knallen.

Door te trainen op een loopband ben je op deze manier erg onafhankelijk en hoef je nooit excuses te hebben om niet te trainen. Afvallen met een loopband is op deze manier erg goed mogelijk omdat je heel constant kunt zijn in je trainingen en nooit over hoeft te slaan.

Duurtraining om af te vallen

Een duurtraining kan heel erg effectief zijn als het gaat om afvallen en gewichtsverlies. Zoals de naam al zegt, gaat het hier om een training van langere tijd. Gemiddeld duurt een duurtraining op de loopband minimaal een uur en kan de tijd oplopen tot 1,5 uur. Veel langer hoeft het ook niet te duren, want dan is het niet zo effectief meer.

Mocht je een beginner zijn, dan is het handig om dit een beetje op te bouwen. Dus begin niet gelijk met een training van 1,5 uur, maar bouw dit op vanaf een half uur en werk vanaf hier steeds omhoog.

Een duurtraining op de loopband is vooral heel effectief voor het afvallen als je in de juiste hartslagzone traint voor langere tijd. Gemiddeld is het advies om te trainen binnen 60 en 70% van de maximale hartslag voor langere tijd.

Om je maximale hartslag te berekenen kun je een ware vuistregel gebruiken. Dat zou 220 – je leeftijd zijn. Dus als je 20 jaar bent, is je maximale hartslag 220 – 20 = 200 slagen per minuut. De meest efficiënte verbrandingszone zou dan tussen de 60 en 70% zijn van deze 200 slagen per minuut. In dit geval is dat tussen de 120 en 140 slagen per minuut.

Op dezelfde manier kun je dit uitrekenen voor iedere leeftijd.

Intervaltraining voor afvallen met de loopband

Hoewel duurtraining erg effectief kan zijn, is de meest efficiënte manier om af te vallen met de loopband nog steeds het doen van intervaltraining. Door middel van intervaltraining op de loopband kun je in korte tijd veel calorieën verbranden.

Afhankelijk van je loopband kun je je intervaltraining op twee manieren uitvoeren. Heb je een loopband met helling, dan kun je intervaltraining doen met hellingen. Heb je een normale loopband, dan kun je enkel intervaltraining uitvoeren op basis van snelheid. Hieronder ga ik even kort in op beide soorten intervaltraining en hoe afvallen met de loopband hiermee mogelijk wordt.

Intervaltraining met hellingen

Het grote voordeel van een intervaltraining met hellingen is dat je ook de intensiteit omhoog kunt schroeven als je om wat voor reden dan ook niet goed kunt rennen of joggen. Je kunt hiermee dus ook intervaltrainingen doen terwijl je alles blijft wandelen.

Door de hellingshoek kun je namelijk heel simpel de intensiteit opschroeven. Hoe hoger de helling, hoe intenser de training.

Intervaltraining op basis van snelheid

De meest bekende vorm van intervaltraining op de loopband is die op basis van je snelheid. Hierbij wissel je korte interval van hogere snelheid af met interval van lagere snelheid.

Door deze manier van training kun je in korte tijd een behoorlijk intensieve training neerzetten. Ook heb je de mogelijkheid om veel meer calorieën in korte tijd te verbranden ten opzichte van bijvoorbeeld een duurtraining.

Afvallen door de juiste voeding

Hoewel je met de juiste training en veel trainen enorm veel kunt bereiken, gaat er niets tegen een gezond dieet of eetpatroon. Zoals ik in meerdere artikelen wel eens zeg dat veel trainen niet kan compenseren voor een slecht dieet.

Als je wil afvallen is het ook echt gewoon noodzakelijk dat je de juiste voeding tot je neemt en een calorietekort gaat creëren. Natuurlijk kun je hiermee zelf aan de slag gaan en dit kan heel goed werken.

Mocht je hier moeite mee hebben en lijkt het je fijn om hier wat hulp bij te hebben. Als houvast raad ik je dan aan om eens een kijkje te nemen bij de Afslank Receptenbijbel. Dit is niet alleen een receptenboek, maar ook een complete gids om jou te gaan helpen naar een gezonde levensstijl en een gezond lichaam.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *