bewegen en afvallen

Bewegen en afvallen: Doe dit voor direct resultaat!

Bewegen en afvallen zijn twee dingen die hand in hand met elkaar samen gaan. De belangrijkste voorwaarden voor het afvallen is dat je in een calorietekort zit.

Dit betekend dat je meer verbrand op een dag dan je lichaam binnen krijgt. Hierdoor zal je lichaam reserves gaan gebruiken en zul je uiteindelijk gaan afvallen. Precies om deze reden gaan bewegen en afvallen zo goed samen.

Door meer te bewegen ga je meer verbranden en wordt het steeds makkelijker om een calorietekort te creëren. In dit artikel lees je nog meer over bewegen en afvallen. Daarnaast geef ik je mijn favoriete manieren van bewegen voor het afvallen.

Bewegen en afvallen

Zoals ik al even heb gezegd zijn bewegen en afvallen twee dingen die zonder elkaar erg lastig worden. Lichaamsbeweging kan namelijk enorm goed helpen bij het afvallen en gewicht verliezen.

Om af te vallen is het belangrijk om een calorietekort te creëren op dagelijkse basis. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaam reserves gaat gebruiken omdat het niet alle benodigde energie uit je voeding kan halen.

Dit zal er uiteindelijk voor zorgen dat je gaat afvallen. Dit tekort kun je creëren door meer te gaan bewegen, maar ook door minder te gaan eten. Meer bewegen is als je het mij vraagt een hele makkelijke oplossing.

Hoe veel bewegen om af te vallen?

Maar hoe veel moet ik dan gaan bewegen om af te vallen? Dat is een vraag waar veel mensen nog altijd mee zitten en wat hen ook tegen houdt om te gaan beginnen met sporten of meer bewegen.

Zelf ben ik van mening dat ieder klein beetje lichaamsbeweging al een stap in de goede richting is. Probeer dus de trap te nemen in plaats van de roltrap/lift. Loop of fiets naar de supermarkt of loop eens een extra rondje met de hond. Alles zorgt al voor extra verbranding en kan zeker voor je gezondheid ook geen kwaad.

Het algemene advies bij afvallen is om dagelijks 60 minuten op gematigde intensiteit te bewegen. Dit hoeft niet per se aan één stuk te zijn, zoals ik al zei kun je dit ook verdelen door in verschillende situaties wat meer in beweging te komen.

Bewegen op gematigde intensiteit houdt in dat je hartslag en ademhaling een beetje verhoogd. Je moet dus wel serieus door wandelen of fietsen om dit te realiseren.

Daarnaast zou ik adviseren om zeker 3 keer per week op wat hogere intensiteit te gaan sporten. Hierbij zou ik echt proberen wat meer te gaan zweten en echt aan de bak te gaan. Ook dit kan op verschillende manieren. Let wel op dat je dit allemaal rustig opbouwt als je weinig ervaring hebt met sporten.

Bewegen en afvallen opbouwen

Bewegen en afvallen zal niet voor iedereen iets zijn wat even makkelijk zal gaan in eerste instantie. Het is dus ook goed om het een en ander een beetje op te bouwen. Dus als je nu niet gewend bent om veel te sporten en bewegen, is het misschien niet handig om per direct dagelijks te gaan sporten op hogere intensiteit.

Vooral als je weinig ervaring hebt, kan dit zo maar resulteren in blessures of enorm veel spierpijn. Dusdanig veel spierpijn dat je dan opeens twee weken niets meer uit kan voeren. Je kunt beter een beetje opbouwen.

Begin dus eens met 3 keer per week bewegen op gematigde intensiteit. Dus gewoon om de dag even een uur gaan wandelen, fietsen of iets anders wat je leuk vind.

Hierna kun je langzamerhand opbouwen en misschien wat vaker de intensiteit omhoog gooien.

Tips om meer te bewegen

Het is natuurlijk makkelijk praten door te zeggen dat je meer moet gaan bewegen. Daarom heb ik hieronder een paar tips voor je om meer te gaan bewegen.

Neem vaker de fiets

We kennen het allemaal wel, je moet ergens naartoe en of dit nou je werk of de supermarkt is. Maar je pakt even snel de auto, want dat is zo lekker makkelijk en snel heen en weer. Je kunt al een enorm verschil maken in dagelijkse lichaamsbeweging door in deze situatie gewoon de fiets te pakken. Of als je werk of supermarkt dichtbij is, dan kun je natuurlijk ook gewoon gaan lopen. Hierdoor heb je al snel een half uur aan lichaamsbeweging binnen, dat betekend dat je al halverwege de geadviseerde hoeveelheid bent.

Wandelen in je pauze

In plaats van dat je wéér in die kantine gaat zitten, kun je ook met je favoriete collega even een wandeling gaan maken. Niet alleen kom je dan nog even lekker in beweging, maar ook komen er dan wel eens andere dingen in je op. Dit zorgt voor leuke gesprekken en zo leer je je collega’s misschien nog eens beter kennen.

Ga een blokje om

Dat moment of uurtje na het eten is meestal toch een beetje nutteloos. Je kunt het beter gebruiken om dan even een groot blok om te wandelen. Trek je goede schoenen aan, oortjes in met je favoriete liedjes of podcast en gewoon een stuk stevig doorwandelen. Dit zorgt niet alleen voor extra verbranding, maar ook zul je hierdoor je hoofd even lekker leeg maken en zal je beter slapen.

Neem de trap

Het lijkt wel een soort van automatisme van de meeste mensen tegenwoordig. Als de keuze er is om een roltrap of lift te nemen naast een normale trap, dan neemt eigenlijk iedereen de roltrap of lift. Nu is het aan jou om de keuze te maken toch voor die trap te gaan. Het lijkt misschien iets kleins, maar al deze kleine dingen die stapelen op en zorgen aan het einde van de dag voor een groot verschil.

Sportschool

Natuurlijk kun je naast dit soort dagelijkse dingen ook gewoon de keuze maken om bij een sportvereniging of sportschool in te schrijven. Tegenwoordig kun je op ieder gewenst moment de sportschool in duiken om extra in beweging te komen. Het mooie van de sportschool is dat je enorm veel mogelijkheden hebt. Je kunt voor jezelf cardio doen, krachttraining, maar je kunt ook deelnemen aan de groepslessen en hier gezamenlijk met een groep extra in beweging komen. Daar komt bij dat je voor de sportschool onafhankelijk bent van het weer en binnen de openingstijden altijd kunt sporten.

Andere sporten

Er zijn nog enorm veel andere mogelijkheden om extra in beweging te komen. Iedere vorm van sport of beweging is al iets en dat draagt gewoon bij aan het resultaat aan het einde van de streep. Bewegen en afvallen hoeft totaal niet moeilijk te zijn. Het belangrijkste is gewoon dat je iets gaat doen en niet stil blijft zitten.

Bewegen en afvallen moet leuk zijn

De keuze voor een sport of manier van bewegen is misschien nog wel een van de belangrijkste dingen. Kies iets wat je ook echt leuk vind om te doen. Als je iets gaat doen wat je niet leuk vind, dan ga je het namelijk ook niet volhouden.

En laat volhouden nou net één van de belangrijkste punten te zijn om iets tot een succes te maken. Zelf probeer ik erg veel af te wisselen met sporten en beweging. Zo houdt ik het leuk en interessant voor mezelf en kan ik mezelf op verschillende vlakken uitdagen.

Kies dus de dingen waar je van kunt genieten en waar je graag mee bezig bent. Ben je gek op voetbal? Ga dan wat vaker een balletje trappen. Vind je wandelen heerlijk? Doe dit dan gewoon!

Alle vormen van lichaamsbeweging zullen je al helpen om je verbranding omhoog te krijgen.

Afvallen en beweging: Wat helpt het meest?

Je hebt een paar verschillende vormen van beweging of sport. Allemaal hebben ze hun eigen voordelen en kenmerken. Vaak heb je de keuze uit krachttraining, cardiotraining, duursport en intervaltraining. Hieronder wat toelichting:

Krachttraining

Krachttraining is enorm goed als je als doel hebt om een strakker en getrainder lichaam te krijgen. De focus hierbij ligt vaak op het verlagen van je vetpercentage en het vergroten van je spiermassa. Het zou dus zo kunnen zijn dat je wel vet aan het verliezen bent, maar omdat je spieren aan het kweken bent, geen gewicht verliest. Als je doel gewichtsverlies is, dan is dit misschien niet ideaal voor jou.

Cardiotraining

Met cardiotraining kun je makkelijk calorieën verbranden. Dit is dus een ideale manier van bewegen als je gewichtsverlies als doel hebt gesteld voor jezelf. Daarbij is het erg goed voor de gezondheid van je lichaam en verbeter je je algehele conditie hier erg goed mee. Daarbij is carxdiotraining erg veelzijdig. Je hebt enorm veel keuzes, van hardlopen tot fietsen of skeeleren. Altijd iets te kiezen wat je leuk vindt dus!

Duursport

Duursport is eigenlijk een specifieke vorm van cardiotraining. Hierbij train je juist voor enorm lange tijd. Dit zorgt ervoor dat je gedurende al deze tijd calorieën aan het verbranden bent. Om deze reden is duursport erg goed voor het afvallen. Je verbrandt er namelijk enorm veel calorieën mee.

Intervaltraining

Intervaltraining is juist het tegenovergestelde van duursport. Intervaltraining doe je juist vaker in korte tijd en de intensiteit ligt enorm hoog. Je kunt hiermee dus in korte tijd veel calorieën verbranden. Daarbij gebruik je hierbij vaak veel verschillende spiergroepen waardoor het kan helpen bij het krijgen van een strakker lichaam. Intervaltraining is dus ook erg goed om veel te verbranden en af te vallen.

Afvallen met beweging en voeding?

Persoonlijk denk ik dat beweging enorm veel goede dingen voor je lichaam kan betekenen. Maar zonder een gezond dieet gaat het wel enorm lastig worden.

Het ontwikkelen van een gezonde levensstijl en een gezond dieet is erg belangrijk als je duurzaam resultaat wilt. Daarom heb ik speciaal voor jou een stappenplan om een gezond dieet te ontwikkelen.

Dit stappenplan genaamd de Afslank Receptenbijbel kan je zonder moeite en gekke dingen helpen om een gezonde levensstijl te ontwikkelen.

Bekijk hier het stappenplan van de Afslank Receptenbijbel!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.