buikspieroefeningen voor thuis

Buikspieroefeningen voor thuis: Hier mijn top 5 oefeningen voor de buik!

Buikspieroefeningen voor thuis zijn erg gewenst bij mensen die graag een strakkere buik of zelfs een sixpack als doel hebben. Ben jij iemand die dit wil of gewoon wat sterkere buikspieren wil hebben? Dan is dit artikel echt wat voor jou!

Natuurlijk kom je hier om inspiratie op te doen zodat je weer nieuwe buikspieroefeningen voor thuis hebt om te gaan doen. Toch wil ik je naast de oefeningen nog wat meer informatie meegeven over het trainen van je buikspieren en het bereiken van misschien wel die zichtbare buikspieren.

Er komt namelijk mee bij kijken dan alleen de juiste buikspieroefeningen doen en dat vertel ik je allemaal voordat ik je de oefeningen ga geven. Lees dus snel verder om alles te weten te komen!

Het fabeltje over buikspieroefeningen

Er heerst nog altijd een gedacht over buikspieroefeningen dat ze voor een strakke buik of sixpack zouden zorgen. Veel mensen leven nog steeds met de gedachte dat je voor een strakke buik oneindig veel oefeningen voor die buik moet gaan doen. Vervolgens zou hier het vet gaan verbranden en worden de buikspieren zichtbaar.

Ik kan je wel zeggen dat het plaatselijk verliezen van vet nog altijd onmogelijk is op een natuurlijke manier. Om vet en gewicht te verliezen is het noodzakelijk dat je in een calorietekort verkeert. Als dit zo is, dan verbrand je lichaam over het hele lichaam vet en niet alleen op een specifieke plek.

Om maar even een gek voorbeeld te noemen. Heb jij ooit een persoon met overgewicht gezien die wel een sixpack heeft door het doen van veel buikspieroefeningen? Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het antwoord op deze vraag nee is geweest. Dit komt doordat je over je hele lichaam vet moet verbranden om ook het buikvet te verliezen.

Dit gebeurd door een juist voedingspatroon te hanteren, een calorietekort aan te houden en je gehele lichaam te trainen met compound oefeningen. Hier vertel ik zometeen meer over!

Zijn buikspieroefeningen overbodig?

Het doen van buikspieroefeningen is zeker weten niet overbodig. Wat ik wil zeggen is dat het doen van buikspieroefeningen er niet voor gaat zorgen dat je straks opeens een strakke buik en/of sixpack hebt.

Het doen van buikspieroefeningen brengt zeker weten een aantal voordelen met zich mee:

Hoe krijg ik een strakke buik of een sixpack?

Voor het krijgen van een strakke buik of sixpack zijn een paar dingen erg belangrijk. Wat nu alvast goed is om in acht te nemen is dat het om de combinatie van de volgende factoren gaat. Als je de ene zonder de andere gaat gebruiken dan zal het een stuk minder effectief zijn en heel lastig worden. Het gaat om de volgende factoren:

  • De juiste voeding (calorietekort)
  • Compound oefeningen (met gewicht!)
  • Buikspieroefeningen (voor thuis)

Zoals ik al even zei gaat het om een combinatie van deze factoren. Hoewel je hier origineel bent gekomen voor buikspieroefeningen voor thuis is de voeding de belangrijkste factor in het proces. Mocht je alleen de buikspieroefeningen voor thuis willen hebben, lees dan verder onder de uitleg over de drie factoren! Hieronder ga ik namelijk verder met een toelichting over iedere factor die belangrijk is bij het krijgen van een strakke buik of sixpack.

1. De juiste voeding (calorietekort)

De juiste voeding tot je nemen is in dit proces het belangrijkste onderdeel. Het is namelijk het idee dat je je vet gaat verliezen terwijl we ook werken aan het kweken of tonen van je spieren. Dit gaat er straks voor zorgen dat je een mooi strak lichaam realiseert als je je vet bent verloren.

Vet verliezen gaat eigenlijk gewoon hand in hand met gewichtsverlies. Hiervoor is het noodzakelijk om een calorietekort te hanteren. Je moet dus minder calorieën binnen krijgen op een dag dan je lichaam nodig heeft. Dit gaat ervoor zorgen dat reserves worden aangesproken en dat je vet gaat verliezen.

Hoe je dit het beste kunt gaan doen is het verminderen van de hoeveelheid koolhydraten die je dagelijks eet. Maak bijvoorbeeld ’s ochtends geen boterhammen voor jezelf, maar maak een eiwitrijk ontbijt dat voornamelijk bestaat uit eieren of bijvoorbeeld kwark/yoghurt.

Daarnaast is het goed om lekker veel groenten te gaan eten die weinig calorieën bevatten. Ik probeer in een fase van vet verliezen altijd zo veel mogelijk voeding te eten waar wel gezonde voedingsstoffen in zitten, maar zo weinig mogelijk calorieën. Daar zijn groenten een heel goed voorbeeld van!

Heb jij inspiratie nodig voor gezonde en lekkere recepten waarmee je gewicht en vet kunt gaan verliezen? Neem dan hieronder een kijkje bij de Afslank Receptenbijbel!

2. Compound oefeningen (met gewicht!)

Naast dat je een calorietekort kunt creëren door minder calorieën binnen te krijgen, kun je ook een tekort creëren door meer te gaan sporten en bewegen. Vooral compound oefeningen met extra weerstand in de vorm van gewichten zorgen ervoor dat je niet alleen meer verbrand door te sporten, maar ook door het verhogen van je metabolisme.

Compound oefeningen zijn oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt. Door vooral dit soort oefeningen in je trainingsschema te verwerken zorg je ervoor dat je tijdens het sporten veel meer calorieën verbrand ten opzichte van isolatie oefeningen waarbij je maar een enkele spiergroep aanspreekt.

Daarbij zorgen compound oefeningen op de lange termijn voor het aanmaken van veel meer spiermassa. Dit zorgt dan ook weer voor een hogere standaard verbranding. Iemand die meer spiermassa heeft, die verbrand dagelijks al meer zonder dat hij of zij hier iets extra’s voor hoeft te doen.

Ik raad de volgende compound oefeningen aan:

  • Squats
  • Deadlifts
  • Bench press
  • Burpees
  • Pull ups
  • Lunges

Nou wil ik niet zeggen dat dit de enige manier is om calorieën te verbranden. Er zijn nog vele manieren om extra te gaan verbranden op een dag en ook zijn er vele mogelijkheden om daadwerkelijk te sporten. Wel is het altijd goed om de intensiteit behoorlijk op te schroeven tijdens het sporten. Dit lukt vooral goed door de volgende dingen te doen:

  • Touwtje springen
  • HIIT
  • (interval) Hardlopen
  • Crossfit

3. Buikspieroefeningen voor thuis

De laatste en eigenlijk meest onbelangrijke factor zijn de buikspieroefeningen die je gaat uitvoeren. Hiermee zorg je er eigenlijk alleen maar mee dat je buikspieren lekker strak en getraind zijn.

Dat zorgt er dan weer voor zodat op het moment dat je het lage vetpercentage hebt bereikt waardoor je je buikspieren gaat zien dat ze er ook strak en afgetraind uit zien. Door het trainen van je buikspieren aan de hand van mijn buikspieroefeningen voor thuis zorg je ervoor dat je buikspieren groeien.

Net als iedere andere spier zorgt dit ervoor dat ze groter worden en er dus voller uit zien zodra ze zichtbaar zijn. Je spieren zichtbaar maken gebeurd door je vetpercentage dusdanig te verlagen aan de hand van de andere twee factoren. Het zichtbaar maken van specifiek je buikspieren zijn hier geen uitzondering op.

De 5 beste buikspieroefeningen voor thuis

Nu je genoeg voorkennis hebt opgedaan zijn ze daar dan toch eindelijk. De 5 beste buikspieroefeningen voor thuis. Uiteraard zijn er nog een hele hoop andere oefeningen die je kunt doen om je buikspieren aan te spreken, maar deze zijn in ieder geval goed om een solide basis te leggen.

#1 Planken

#2 Leg raises

#3 Sit ups

#4 Russian twist

#4 Mountain climbers

Snel overtollig vet verbranden en een strakke buik krijgen

Je begrijpt ondertussen waarschijnlijk wel dat buikspieroefeningen niet alles zijn en dat je daadwerkelijk een juist voedingspatroon moet volgen om dat strakke lichaam of die strakke buik te gaan krijgen.

Bekijk hieronder Afslank receptenbijbel en ontdek hoe je op een makkelijke en gezonde manier de beste versie van jezelf kunt worden. Voeding gaat nou eenmaal voor 80% het resultaat bepalen wat je gaat behalen. Hieronder vind je de speciale kortingspagina!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *