Droog trainen voeding

Droog Trainen Voeding: De beste voeding om droger te worden!

Droog trainen en voeding gaan hand in hand samen. Hoewel de naam anders zegt en doet suggereren dat het vooral met sport te maken heeft, is het juist andersom.

Als je wil droog trainen is je voeding stukken belangrijker als het trainen zelf. Zelf zou ik zeggen dat 80% van het resultaat wordt behaald door een juist voedingspatroon aan te houden. De overige 20% is het resultaat van het juist trainen.

In dit artikel wil ik je alles vertellen over droog trainen en de voeding die hierbij hoort. Dus ontdek je welke voeding je het beste kunt eten voor een droog lichaam en hoe je voor een duurzaam, lekker en gezond voedingspatroon zorgt.

Lees snel verder om de sleutels te gaan ontdekken voor een gezond en tevens droger lichaam!

Droog trainen voeding

Het principe van droog trainen is dat je vet gaat verliezen zodat je spieren beter zichtbaar worden. Hierbij is het belangrijk dat je zo veel mogelijk van je hard verdiende spiermassa blijft behouden tijdens dit proces.

In theorie zal je dus moeten gaan afvallen. Om dit voor elkaar te krijgen is er maar één ding noodzakelijk om te hanteren en dat is een calorietekort. Je moet dus minder gaan eten dan je lichaam op een dag eigenlijk nodig heeft. Op deze manier gaat je lichaam reserves aanspreken en zal het vet gaan verbranden.

Echter moet het calorietekort niet al te groot zijn. Is dat wel het geval, dan zul je dus ook spiermassa gaan verliezen tijdens dit proces. Zelf hou ik altijd een calorietekort aan van ongeveer 200-300 calorieën op dagelijkse basis.

Om dit calorietekort aan te kunnen houden voor enige tijd raad ik je wel een om wat aanpassingen te maken binnen je eetschema. Ik zou namelijk niet zo zeer zeggen dat je per se gezond MOET eten, maar gezond eten maakt het behouden van een calorietekort wel een stuk makkelijker.

In principe kan je ook prima afvallen door elke dag fast food en ongezonde dingen te eten. Zolang je maar in dat calorietekort zit. Toch raad ik dit niet aan voor de gezondheid van je lichaam en tevens maakt het het afvallen voor een langere periode een stuk lastiger. Je zult namelijk merken dat je maar hele kleine porties kunt eten doordat je voeding naar binnen krijgt wat erg rijk is aan calorieën in verhouding tot het volume.

Veel beter kun je kiezen voor een voedingspatroon dat rijk is aan eiwitten en groenten. Hierdoor raak je goed verzadigd en krijg je niet snel te veel calorieën binnen. Dit zorgt er weer voor dat je gedurende de dag veel meer volume aan voedsel kunt eten. Dit helpt heel goed bij het droog trainen.

Hieronder vertel ik je nog veel meer over juiste voedingsbronnen en middelen die ik aanraad tijdens het droog trainen.

Eet in de juiste verhoudingen

Droog trainen en voeding draait ook allemaal om het eten in de juiste verhoudingen. Zoals ik al even zei is het enorm belangrijk dat je de juiste hoeveelheid calorieën binnen krijgt. Hierdoor stimuleer je je lichaam om vet te gaan verbranden.

Naast dat je op moet letten op de hoeveelheid calorieën die je eet, is het ook belangrijk om hierin de juiste verhoudingen aan te houden qua voedingsstoffen.

Daarmee bedoel ik dus dat je moet kijken naar de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten die je binnen krijgt op dagelijkse basis. Als je het mij vraagt is het hierbij vooral belangrijk dat je genoeg eiwitten binnen krijgt.

Eiwitten helpen enorm bij het behouden van je spiermassa terwijl je in een calorietekort zit. Daarom neem ik eiwitten altijd als basis van mijn dieet en probeer ik hier omheen een gezonde hoeveelheid koolhydraten en vetten te eten.

Hier ben ik dan weer niet zo streng in en zou ik zeggen dat je jezelf genoeg vrijheid moet geven. Zorg dat je genoeg eiwitten binnen krijgt en geef jezelf daarnaast de vrijheid om wat te variëren. Hierdoor blijft het diëten leuk en maak je het jezelf niet al te lastig met allerlei cijfers die je moet halen.

Wat te eten tijdens het droog trainen

Voor dit artikel wilde ik vooral kijken naar de voedingsbronnen die ideaal zijn voor tijdens het droog trainen. Veel mensen zouden denken dat je iedere dag alleen maar rijst, kip en broccoli moet eten of andere saaie afgezaagde dingen.

Zelf vind ik dit echt een verouderd beeld van diëten en droog trainen. Tegenwoordig is er genoeg bewijs dat je met een veel gevarieerder dieet dezelfde of zelfs betere resultaten neer kunt zetten.

Eerder heb ik je ook al gezegd dat je eigenlijk met alle soorten voeding kunt droog trainen. Je zou zelfs droog kunnen worden door elke dag alleen maar fast food te eten. Wel durf ik je dan bijna met zekerheid te zeggen dat het een stuk moeilijker wordt en dat je lichaam er niet gezonder van wordt.

Door gezond te eten tijdens het droog trainen behoudt je een stuk meer energie om goede workouts neer te zetten. Daarnaast raak je veel beter gevuld door gezonde voeding en is het aanhouden van een calorietekort dan echt een stuk makkelijker.

Hieronder geef ik je wat voorbeelden van goede droog trainen voeding. Ik heb ze gesorteerd per categorie zodat je eigenlijk uit iedere wat kunt kiezen en hiermee een goed schema voor jezelf kunt maken.

Eiwitten als droog trainen voeding

Om maar direct met het belangrijkste te beginnen. Tenminste in mijn opinie zijn je eiwitten echt het aller belangrijkste voor tijdens het droog trainen. Eiwitten zorgen ervoor dat je spiermassa kunt behouden terwijl je in een calorietekort zit.

Ik raad je aan om 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht te eten op dagelijkse basis. Dus stel je weegt 80 kilo, dan eet je dagelijks dus 2 x 80 = 160 gram eiwitten per dag.

Hiermee geef je je lichaam genoeg bouwstoffen om je spiermassa te onderhouden. Natuurlijk is het niet erg als het een dagje wat meer of minder is, maar probeer wel altijd ongeveer de juiste hoeveelheid binnen te krijgen.

Ook zorgt het binnen krijgen van genoeg eiwitten ervoor dat je minder of minder lang last hebt van spierpijn na het sporten. Wel zo fijn als je veel aan het sporten bent voor extra verbranding.

Hieronder vind je een aantal goede bronnen van eiwitten voor tijdens het droog trainen.

Eieren

Om maar direct te beginnen met eieren als eiwitbron. Eieren zijn erg gezond en bevatten veel eiwitten die zijn opgebouwd uit aminozuren. Sommige aminozuren maakt ons lichaam uit zichzelf aan, maar sommige ook weer niet.

Deze aminozuren zal je dus uit je voeding moeten halen. Deze noemen we ook wel ‘essentiële aminozuren’. Het mooie van de eiwitten in eieren is dat deze eigenlijk alle essentiële aminozuren bevatten die ons lichaam nodig heeft.

Naast dat eieren een goede eiwitbron zijn, zit er in het eigeel ook wat vetten. Het eigeel bestaat voor ruim twee derde uit gezonde onverzadigde vetten. Dit is dus maar een klein deel verzadigde vetten. Daarom is het dus ook niet erg om wat vaker een eitje te eten.

Neem dus gerust wat vaker een ei om tot je eiwitdoel te komen. Ook kun je er voor kiezen om zo nu en dan het eigeel weg te laten en enkel de eiwitten te eten. Bedenk je echter wel dat ook het eigeel veel gezonde voedingsstoffen bevat. Hieronder wat voorbeelden:

  • Vitamine D
  • Vitamine E
  • B-vitaminen zoals foliumzuur
  • Fosfor
  • Kalium
  • Ijzer

Een ei heeft gemiddeld tussen de 70 en 80 calorieën, afhankelijk van de grootte van het eu natuurlijk. De meeste calorieën hiervan zitten in het eigeel omdat deze bestaat uit calorierijke vetten. Een ei op zich is dus ook best een calorie arme voedingsbron die veel gezonde voedingsstoffen bevat. Zeker de moeite waard om in je dieet op te nemen.

Kip(filet)

Droog trainen voeding

Natuurlijk kan kipfilet uit dit lijstje ook niet ontbreken. Hierbij heb je verschillende keuzes qua vorm. Je kunt het eten als broodbeleg, gebakken of je verwerkt kipfilet door een grotere maaltijd heen.

Kip en vooral de kipfilet bevat enorm veel eiwitten en daar tegenover heel weinig koolhydraten en vetten. Het is dus een erg droge vorm van eiwitten en dus erg goed voor goede droog trainen voeding.

Kipfilet is ook erg rijk aan vitamines en mineralen en horen dus ook echt bij een gezond voedingspatroon. Volgens het Voedingscentrum hoort kip en gevogelte ook thuis in de Schijf van Vijf. Hieronder wat voorbeelden van voedingsstoffen die in kipfilet te vinden zijn:

  • Vitamine B6
  • Vitamine B2
  • Vitamine B1
  • Vitamine B12
  • Fosfor
  • Seleen
  • Koper

Kipfilet is dus echt een enorm goede bron van eiwitten en andere voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Ik zou dus zeker ook kipfilet verwerken in je schema voor het droog trainen.

Vis

Ook vis hoort thuis in een gezond voedingspatroon en is heel goed om te eten tijdens het droog trainen. Veel mensen eten nog steeds te weinig vis, ondanks dat er veel wordt aangeraden om zeker eenmalig per week vette vis te eten. Hierdoor krijg je namelijk veel essentiële voedingsstoffen binnen.

Ik snap ook wel dat niet iedereen direct staat te springen om een visje te gaan eten. Je moet er namelijk wel een beetje van houden om het echt lekker te vinden. Maar natuurlijk kun je met vis ook veel doen om het lekker te maken.

Je hebt vis een veel verschillende soorten en maten. Als je voor een soort vis wil gaan wat rijk is aan eiwitten en laag zit in zijn vetgehalte, dan is tonijn en witvis de beste optie.

Wil je echter naast een goede dosis eiwitten ook nog wat gezonde vetten binnen krijgen, dan kun je misschien eens kijken naar stukje zalm wat enorm veel gezonde voedingsstoffen bevat.

Koolhydraten tijdens het droog trainen

Koolhydraten worden door veel mensen nog altijd onderschat. Dit komt omdat veel mensen nog steeds denken dat ze geen koolhydraten meer mogen eten als ze moeten afvallen. Of dat koolhydraten je per definitie dik zouden maken.

Ook tijdens het droog trainen zijn koolhydraten gewoon een belangrijk onderdeel van je dieet. Je moet alleen zorgen dat je een goede balans hebt tussen voedingsstoffen en dat je het uit de juiste bronnen haalt.

Hieronder laat ik je een aantal goede koolhydraatbronnen zien die je direct in je schema op kunt nemen.

Havermout

Havermout is een enorm goede en gezonde voedingsbron. Ik zou zeggen dat je dit ten alle tijden moet eten en niet alleen tijdens het droog trainen. Maar zeker tijdens het droog trainen is havermout ideaal om de dag mee op te starten.

Het mooie is dat havermout tegenwoordig steeds populairder is en dat er allerlei verschillende recepten te vinden zijn. Je hoeft het namelijk echt niet alleen als kale pap naar binnen te werken iedere ochtend.

Havermout is zo gezond omdat het enorm veel vezels bevat. Je kunt hier dus makkelijk een behoorlijk tijd op teren nadat je gegeten hebt. Vezels zetten uit in je buik waardoor het de energie langzaam los laat en je gedurende lange tijd geen last hebt van hongergevoel. Ook heb je voor langere tijd veel energie. Een echt goede starter van je dag dus!

Daar komt nog bij dat er wetenschappelijk is aangetoond wat havermout een cholesterolverlagend effect kan hebben. Dit komt doordat er een bepaalde stof in zit die dit stimuleert. Wel moet je voor het gewenste effect gemiddeld zo’n 75 gram havermout per dag binnen krijgen.

Groente en fruit

Je zou het misschien niet denken, maar groenten en fruit zijn wel degelijk een bron van koolhydraten. Deze bevatten afhankelijk van de soort, enorm veel vezels, vitamines en mineralen.

Fruit en vooral groenten zijn je beste vriend tijdens het droog trainen. Ze bevatten namelijk enorm weinig calorieën en wel heel veel gezonde voedingsstoffen en vezels.

Je kunt er dus lekker veel van eten zonder dat je boven je calorietekort uit komt. Zelf hou ik er van om een gezonde eiwitbron te nemen en dit aan te vullen met lekker veel groenten om er een maaltijd van te maken. Ook als ik eens een broodje eet voeg ik hier graag wat groenten aan toe.

Dit geeft mij altijd een lekker vol gevoel en dan kan ik hier lekker op door. Het mooie van groenten en fruit is dat ze bestaan in zo enorm veel verschillende soorten. Er zit altijd wel iets tussen wat je lekker vind en wat je met veel eten kunt combineren. Zelf doe ik bijna overal tomaat en komkommer bij omdat ik gek ben op dat frisse tintje in mijn eten.

Met fruit let ik wel iets beter op. Hier zit namelijk veel fructose of fruit suiker in. Vaak neem ik zo’n 2 á 3 stuks fruit op een dag. Dan weet ik ook zeker dat ik altijd genoeg vitamines binnen krijg.

Rijst(wafels)

Rijst en rijstwafels zijn de toch wel een van de bekendste vormen van koolhydraten die je kunt eten als je aan het droog trainen bent. Rijst heeft niet alleen erg goede voedingswaarden, maar het is ook nog eens heel erg veelzijdig.

Je hoeft namelijk echt geen bord droge witte rijst te eten als je aan het droog trainen bent. Heel gemakkelijk kun je het op smaak brengen door gebruik te maken van kruiden, saus, vlees en/of groenten.

Voor tijdens het droog trainen zou ik wel altijd kiezen voor een volkoren variant van rijst of bijvoorbeeld zilvervliesrijst. Hier zitten wat extra vezels in die ervoor zorgen dat je beter gevuld raakt.

Daarnaast zijn ook rijstwafels erg populair als droog trainen voeding. Rijstwafels zijn een erg calorie arme snack en kun je ook beleggen met allerlei verschillende dingen. Zelf vind ik het lekker om te combineren met gezonde pindakaas of kipfilet in de vorm van broodbeleg. Zo heb je erg makkelijk een gezond tussendoortje te pakken.

Vetten eten tijdens het droog trainen?

En om de cirkel compleet te maken hebben we de vetten nog over. Vetten zijn ook tijdens het droog trainen en afvallen erg goed om gewoon in je dieet te houden. Wel is het voor je gezondheid goed om te zorgen dat je zo veel mogelijk onverzadigde vetten binnen krijgt.

Vaak worden deze vetten door de menigte ook ‘gezonde’ vetten genoemd. Zelf hou ik me niet echt bezig met het binnen krijgen van vetten. Op de een of andere manier gaat dit altijd een beetje vanzelf.

Maar toch wil ik je hieronder wat goede bronnen van gezonde vetten geven. Probeer dit in je schema of dieet te verwerken, dan weet je eigenlijk zeker dat je altijd genoeg gezonde vetten binnen krijgt.

Gezonde vetten zitten bijvoorbeeld ook in een stukje vette vis of in die gezonde pindakaas die je kunt combineren met je rijstwafels. Zo kom je er best makkelijk met wat kleine aanvullingen.

Noten

Noten zijn een enorm goede bron van gezonde vetten. Daarnaast zitten er in veel noten ook nog eens best wat eiwitten. Wel zou ik dit niet als eiwitbron zien, want dan moet je er best veel van eten.

Het ‘probleem’ van noten is dat ze veel vetten bevatten en dus veel calorieën. Tijdens het droog trainen moet je er dus wel op letten dat je er niet te veel van eet. Dan kun je namelijk zeer makkelijk boven je calorietekort uit komen en dat wil je natuurlijk niet.

Je kunt tijdens het droog trainen kiezen voor bijna iedere soort noot die je lekker vind. Dit kan een notenmix zijn of gewoon een soort die je zelf erg lekker vind. Ik neem vaak dagelijks gewoon een klein handje om aan wat gezonde vetten en andere stoffen te komen. Daarnaast vind ik het gewoon erg lekker om even wat noten te eten als snack.

Wel is het belangrijk dat je kiest voor de gezonde variant van noten. Dus neem de ongezouten en ongebrande variant. In eerste instantie kan het minder lekker zijn, maar hier wen je snel aan en je moet het ook een beetje lekker leren vinden.

Tevens verlagen noten het LDL-cholesterol, dit helpt er weer bij om je bloedvaten in gezonde staat te houden. Ook bevatten ze allerlei vezels, vitamines en mineralen die goed voor je lichaam zijn. Ik zou dus zeker kijken naar een mogelijkheid om noten toe te passen in een gezond droog train schema of dieet.

Avocado

De avocado is tegenwoordig zeer populair onder de mensen. Veel hoef ik er denk ik dus niet over te vertellen. Avocado’s zijn een enorm gezonde bron van onverzadigde vetten.

Mede hierdoor kan het helpen bij het verlagen van je LDL-cholesterol. Zoals net ook gezegd zorgt dit voor gezondere bloedvaten en verlaagd dit dus de risico’s op hart- en vaatziekten.

Op het internet zijn enorm veel recepten en dergelijken te vinden met avocado en je kunt het zo gek niet bedenken. Zeker overwegen dus om avocado’s in je droog trainen voeding schema op te nemen.

Wat je absoluut niet moeten eten tijdens het droog trainen

Zijn er dan ook voedingsbronnen die je absoluut moet vermijden als je aan het droog trainen bent?

Het korte antwoord op deze vraag is; Nee. Zoals ik eerder al even aangaf kun je ook afvallen en droog trainen als je alleen maar junkfood eet. Echter is dit gewoon niet aan te raden omdat dit niet gezond is voor je lichaam en het calorietekort aanhouden hierdoor enorm lastig wordt.

Tevens zul je door slechte voeding veel minder energie hebben door de dag heen. Dit komt omdat je lichaam hier veel minder energie uit haalt en dit veel liever opslaat als overtollig vet. En laat dat nou net het gene zijn wat je niet moet willen.

Ik zou dus zeggen, je kunt alles eten zolang je maar onder je caloriebehoefte zit. Maar ik adviseer je absoluut om het droog trainen met gezonde voeding aan te pakken. Geloof me, je zult je stukken beter voelen en het proces wordt veel makkelijker.

De snelste route naar een droog lichaam!

Droog trainen protocol cover

Natuurlijk hoop ik dat je na het lezen van dit artikel genoeg inspiratie en ideeën hebt om je proces van droog trainen en voeding goed aan te pakken. Toch kan het ook met deze tips nog erg lastig zijn om de juiste stappen te zetten.

Misschien heb je er enorm veel baat bij om toch nog net wat meer houvast te hebben of heb je meer tips en uitleg nodig. Hier zijn tegenwoordig enorm veel boeken en online programma’s voor in het leven geroepen.

Het Droog Trainen Protocol is hier een perfect voorbeeld van. Dit is een programma dat in het leven is geroepen om mensen te helpen hun ideale en gezonde lichaam te realiseren.

Door hier gebruik van te maken hoef je niet de fouten te maken die je normaal maakt en kun je direct de juiste aanpak volgen. Het proces is uitgestippeld voor mannen en vrouwen specifiek. Hier is weer een complete cursus van gemaakt.

Mocht je geïnteresseerd zijn, dan vind je hieronder de de pagina’s voor nog meer informatie en kun je eventueel ook direct de cursus aanschaffen met ruim 50% korting.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *