gespierd worden

Snel gespierd worden

Snel gespierd worden. Voor velen van ons is het een droom die uit zou komen als dit toch eens zou lukken. Helaas lijkt het nog helemaal niet zo makkelijk om überhaupt gespierd te woorden, laat staan dat je snel gespierd wordt.

Echt gespierd worden is namelijk afhankelijk van verschillende factoren die verbonden zijn met elkaar. De juiste voeding, training en lifestyle zijn de dingen die vooral belangrijk zijn al snel gespierd worden jouw doel is. Deze factoren moet je goed op elkaar afstemmen en toepassen om dit voor elkaar te krijgen.

Gelukkig kan ik je wel zeggen dat het zeker niet onmogelijk is om snel gespierd te gaan worden. Ik vertel je er graag alles over in dit artikel! Lees dus snel verder als je hiermee aan de gang wil gaan.

Gespierd worden: De 3 factoren

Zoals gezegd is het om snel gespierd te worden belangrijk om je vast te houden aan 3 basis factoren die ervoor gaan zorgen dat je (snel) gespierd wordt. Dit zijn namelijk de volgende dingen:

  • Voeding
  • Training
  • Levensstijl

Bij iedere factor wil ik even stil staan zodat je precies weet waar je op moet letten en wat je moet doen om je doelen zo snel en makkelijk mogelijk te gaan behalen.

Voeding om gespierd te worden

Als je spiermassa wil opbouwen is je voeding de belangrijkste factor die je gaat helpen om dit te bereiken. Je kunt namelijk dagelijks in de gym staan en maar als te hard trainen, maar als je niet de juiste voeding tot je neemt ga je nog steeds niet gespierder worden. Je lichaam heeft de juiste bouwstoffen nodig om spiermassa aan te zetten, dit kan namelijk niet uit het niets gebeuren.

Genoeg eiwitten eten

Je lichaam heeft dus bouwstoffen nodig zodat het spiermassa aan kan maken. Het eerste waar de meeste mensen aan zullen denken is het eten van eiwitten en het oneindig drinken van proteïne shakes. Deze gedachte is in basis helemaal waar, want vanuit eiwitten wordt spierweefsel opgebouwd en deze zijn dus erg belangrijk om spiermassa aan te maken.

Als je niet genoeg eiwitten binnen krijgt, dan zal het aanmaken van spiermassa ook behoorlijk lastig gaan. Het volgen van een eiwitrijk dieet is dus essentieel als je bezig bent gespierder te worden. Maar de gedachte dat je liters aan shakes naar binnen moet werken en oneindig veel eieren moet eten is een beetje ouderwets en dit is echt nergens voor nodig.

Om spiermassa aan te maken of om spiermassa te behouden raden we aan om 1,5 á 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht op een dag te eten. Weeg je 80 kilo, eet dan minimaal 80 x 1,5 = 120 gram eiwitten per dag. Je kunt in dit geval dus het beste tussen de 120 en 160 gram eiwitten per dag gaan zitten.

Overige voedingsstoffen

Hoewel het binnen krijgen van genoeg eiwitten erg belangrijk is bij gespierd worden is het ook belangrijk om je overige voedingsstoffen binnen te krijgen. Zo is het belangrijk om je lichaam ook brandstof te geven in de vorm van koolhydraten zodat je krachtige trainingen neer kunt zetten en energie hebt hiervoor.

Vetten zijn ook een belangrijk voedingsstof voor ons lichaam, met name als secundaire brandstof.

Naast deze twee voedingsstoffen is het belangrijk voor je lichaam om genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen. Door genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen, kan ons lichaam hormonen aan maken die helpen bij het aanmaken van spiermassa. Ook gaat het herstel van je spieren minder voorspoedig als je niet de juiste voedingsstoffen tot je neemt.

Een gezond en gevarieerd dieet is dus erg belangrijk om gespierder te worden.

Meer ontdekken over een gezond en gevarieerd dieet om gespierd te worden?

Gespierd worden met de juiste training

Naast je voeding is training het belangrijkste om spiermassa aan te maken en breder te worden. Als je snel gespierd wil gaan worden is het belangrijk dat je workouts goed in elkaar steken. Doe de juiste oefeningen en stem je trainingen in de week goed op elkaar af. Hieronder een paar tips om je training te optimaliseren voor spiergroei.

Progressive overload

Progressive overlaad draait erom dat je spieren zich aanpassen aan de inspanning waarvan ze denken dat ze het aan moeten kunnen. Als je wil dat je spieren steeds groter worden is het belangrijk om ze steeds meer te belasten zodat ze als het ware denken dat het nodig is om groter te worden om te overleven. Wij mensen hebben nou eenmaal een overlevingsinstinct.

Als je wil dat je spieren gaan groeien is het nodig om steeds zwaarder te gaan trainen. Verwek dus één van de volgende punten in je trainingsschema:

  • Gebruik iedere training zwaardere gewichten als de vorige
  • Doe meer herhalingen met hetzelfde gewicht
  • Neem minder rust tussen je sets in

Ieder bovengenoemd punt kun je toepassen als progressive overload en hierdoor zullen je spieren gestimuleerd worden om te groeien.

Laat je spieren herstellen

Veel beginners denken nog dat het noodzakelijk is om iedere dag in de sportschool te staan. Zo veel mogelijk doen om zo snel mogelijk gespierd te worden. Helaas is dit niet de oplossing om snel breed te worden. Het is juist veel belangrijker om ook rust te nemen zodat je spieren kunnen herstellen.

Het is tevens zo dat je spieren groeien terwijl je niet aan het trainen bent. Tijdens het trainen maak je kleine scheurtjes in je spierweefsel die sterker en groter terug groeien tijdens je herstel. Rust nemen en herstellen is bijna nog belangrijker als het trainen zelf.

Ons advies is om altijd minimaal 48 uur tussen je trainingen van een bepaalde spiergroep te hebben. Door je spieren deze rust te geven kunnen ze weer volledig herstellen zodat ze de volgende training ook weer optimaal kunnen presteren en je weer een stapje kunt zetten wat progressive overload betreft.

Je kunt tijdens deze 48 uur rust voor een bepaalde spiergroep dus wel gewoon een andere spiergroep trainen. Als je op maandag je borst en schouders traint, kun je dus prima de dag erna gewoon je rug of benen pakken.

Volg een (goed) trainingsschema

Om echt serieus gespierder te gaan worden in korte tijd is het echt belangrijk om een trainingsschema te gaan volgen. Je kunt er dan niet meer weg mee komen door simpelweg maar te zien waar je zin in hebt en een beetje spiergroepen af te wisselen.

Een goed trainingsschema lijkt nog niet zo makkelijk te zijn als het soms lijkt. Hieronder geef ik je een aantal punten waar een goed trainingsschema aan moet voldoen:

  • Laat alles spiergroepen aan bod komen: Ja ook je benen! Het is belangrijk om minimaal 2 keer per week iedere spiergroep te trainen voor het beste en snelste resultaat.
  • Train niet langer dan een uur: Doe dus niet honderden oefeningen voor 1 spiergroep. Als je veel langer gaat trainen heeft dit helemaal geen toegevoegde waarde voor je spiergroei. Dit is alleen maar meer pomp en spierpijn creëren. Train dus een uurtje en train hard!
  • Doe vooral compound oefeningen: Om je training in een uurtje te proppen is het belangrijk om oefeningen te doen waar je het meeste van groeit en waarmee je dus meerdere spiergroepen tegelijk traint.

Door een schema te volgen kun je ook invullen wanneer je in gewicht omhoog wil gaan en wanneer je bijvoorbeeld meer herhalingen wil doen. Zo heb je iets meer houvast en is het makkelijker om je doelen te gaan behalen. Resultaten worden direct inzichtelijk en je ziet jezelf steeds een beetje groeien, dit werkt ook enorm motiverend!

Gespierd worden door de juiste levensstijl

Hoewel je voeding en training echt bepalend zijn voor je resultaat is het ook enorm belangrijk om er echt je levensstijl van te maken. De juiste levensstijl maakt alles makkelijker en zorgt er ook voor dat je niet gaat terugvallen in oude (slechtere) gewoontes.

Slaap is essentieel

Zoals ik eerder al zei is rust en herstel essentieel voor het aanmaken van spiermassa. Je spieren groeien immers tijdens het rusten en herstellen en niet tijdens het trainen. Goed slapen hoort hier dan ook bij. Een goede nachtrust is essentieel voor iemand die snel gespierd worden op zijn of haar wensenlijst heeft staan.

Door goed te slapen kan je lichaam de voedings- en bouwstoffen die het nodig heeft extra goed opnemen. Het beste is om iedere nacht rond de 8 uur aan slaap te pakken om volledig te herstellen in je nachtrust.

Zorg hierbij voor een goed donkere kamer, niet te veel geluid en een beetje structuur in je slaapritme. Probeer dus niet op te veel verschillende tijden naar bed te gaan, maar probeer hier een beetje structuur in te brengen als je dagelijkse bezigheden dit toelaten. Dit doet de kwaliteit van je nachtrust allemaal ten goeden. Erg belangrijk ook voor optimaal herstel.

Luister naar je gevoel

Vaak weten we allemaal heel goed wat er goed voor ons is en wat we wel en niet moeten doen. Toch is het vaak zo dat we dat gevoel even opzij zetten en toch een ‘verkeerde’ keuze te maken.

Als je een doel als gespierd worden voor ogen hebt is het belangrijk om wel goed naar je gevoel te gaan luisteren. Doe de dingen waarvan je weet dat ze goed voor je zijn en je gaan helpen om bij je doelen te gaan komen. Dan weet ik zeker dat je er binnen no time gaat komen.

Snel gespierd worden aan de hand van het Spiermassa Protocol?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *