Calorietekort

Het calorietekort. Het is iets waar als het goed is iedereen mee te maken krijgt al je af wil vallen. Het is namelijk noodzakelijk om in een calorietekort te verkeren zodat je gewicht gaat verliezen. Zit je niet in een calorietekort, dan verzeker ik je dat je ook niet gaat afvallen.

Maar wat is dat calorietekort precies? Als je vaker rondgekeken hebt in mijn blogs over afvallen dan heb je het vaak genoeg langs zien komen. Misschien ben je wel op deze pagina terecht gekomen via een blog. Via deze pagina wil ik je net wat meer informatie geven over wat een calorietekort precies is.

Wat is een calorietekort?

Het calorietekort is een term die je vaak genoeg gezien zult hebben als je op onderzoek bent gegaan over gewichtsverlies. Het tekort is gebaseerd op je ruststofwisseling en de hoeveelheid calorieën die je lichaam gebruikt om te bewegen en leven. Je ruststofwisseling is de hoeveelheid calorieën die je verbrand als je lichaam niets anders hoeft te doen als jezelf in leven te houden. Denk aan het zorgen dat je organen goed werken en dat je voeding verwerkt wordt.

Het calorietekort is het verschil tussen de hoeveelheid calorieën die je lichaam verbrand en de hoeveelheid die je tot je neemt. De ruststofwisseling zou de hoeveelheid moeten zijn waar je eigenlijk nooit echt onder gaat zitten, omdat dit echt noodzakelijk is voor je lichaam om goed te functioneren.

Hoe creëer je een calorietekort?

Een calorietekort creëren hoeft niet moeilijk te zijn. Je kunt minder calorieën gaan eten of je kunt meer gaan bewegen om te zorgen voor een calorietekort. Allebei hebben ze aan het eind van de streep dezelfde werking en het maakt dus niet uit voor welke optie je kiest.

Het is makkelijker om minder te gaan eten voor een calorietekort. Simpelweg bij je ontbijt en lunch een boterham minder eten kan al zorgen voor een groot genoeg calorietekort om af te vallen. Of geen tweede bord opscheppen bij het avondeten is ook een hele goeie.

Naast minder gaan eten kun je er ook voor kiezen om meer te gaan bewegen zodat je dagelijks meer calorieën verbrand. Ook hierdoor kun je een calorietekort creëren. Als je niets aan je dieet veranderd en wel 500 calorieën meer gaat verbranden door bijvoorbeeld te gaan hardlopen dan val je net zo snel af als dat je een tekort maakt door 500 calorieën minder te eten. Het effect is gelijk.

Wel bied wat extra lichaamsbeweging ook voordelen voor je gezondheid en je conditie. Daarom is ons advies om altijd een verdeling te maken in je calorietekort. Probeer bijvoorbeeld 250 calorieën minder te eten en 250 calorieën meer te verbranden zodat je een tekort hebt van 500. Dit is dan opgebouwd uit een stukje beweging en het minder eten.

Op deze manier heeft je lichaam nog genoeg voedingsstoffen om goed te functioneren en te presteren tijdens het sporten. Ook werk je aan je fysieke gezondheid en conditie door extra te sporten op dagelijkse basis.

Hoe groot moet een calorietekort zijn?

Voor de meeste mensen zal een calorietekort van 500 kcal genoeg zijn om op een gezond tempo gewicht te verliezen. Het zal dan ook niet te veel effect hebben op je spiermassa, energieniveau en hongergevoel.

Wel kan het voor sommige mensen handig zijn om jezelf niet gelijk in het diepe te gooien, dus niet opeens een stuk minder gaan eten en veel gaan bewegen. Pak het dan stapsgewijs aan en verminder langzaam aan je calorie inname en ga wat meer bewegen. Begin bijvoorbeeld met om de dag hardlopen of iets anders qua lichaamsbeweging. Vervolgens kun je gaan kijken om dagelijks iets te doen.

Anderen zullen minder last hebben van een plotselinge verandering en is het goed mogelijk om heel radicaal dingen om te gooien. Dit is heel persoonlijk en luister dus goed naar je lichaam en kijk wat er voor jou goed werkt.

Gezonde eetgewoontes ontwikkelen voor het creëren van een calorietekort? Bekijk de Afslank Receptenbijbel voor inspiratie!