Macronutriënten

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die energie bevatten in de vorm van calorieën. Ons lichaam heeft deze macro’s nodig om te groeien en andere processen lopend te houden.

Als je het woord macro vertaald dan krijg je groot. Dit zijn dus voedingsstoffen die ons lichaam in grotere hoeveelheid nodig heeft. We kunnen de macronutriënten verdelen in drie groepen.

  • Koolhydraten 4 kcal per gram
  • Vetten 9 kcal per gram
  • Eiwitten 4 kcal per gram

Koolhydraten

Koolhydraten zijn net als de eiwitten en vetten een bron van energie voor ons lichaam. Koolhydraten worden door ons lichaam het snelst omgezet in energie en worden hier dus ook het meeste voor gebruikt. Hiervoor moet het wel gebruikt worden, als je er dus te veel van eet wordt het opgeslagen en kun je hierdoor meer vet gaan opslaan.

Vetten

Ook vetten zijn een energiebron voor ons lichaam. Het mooie is dat vetten ook nog eens de meeste energie leveren aan ons lichaam. Zoals hierboven zijn dat 9 kcal per gram vet die je consumeert. Vetten zijn ook essentieel voor het functioneren van ons lichaam, dus het vermijden hiervan is nergens voor nodig. Mocht je af willen vallen is het wel handig om het goed in de gaten te houden vanwege het hogere energiegehalte.

Eiwitten

Eiwitten worden vaak gezien als de belangrijkste van alle drie de macro’s. Echter is dat niet helemaal waar, alle drie zijn ze eigenlijk even belangrijk. Alleen hebben ze wel alle drie verschillende taken in ons lichaam. Eiwitten worden bijvoorbeeld gebruikt om te groeien, weefsel herstellen en bouwen en behouden van spiermassa.

Eiwitten zitten vooral in vlees, vis, zuivel, noten en je raad het al, eieren! Het zit ook nog wel in andere dingen, maar in een stuk minder grote hoeveelheden.

Andere artikelen