Keto dieet gevaarlijk

Is een keto dieet gevaarlijk?

Een veelvoorkomende vraag als het gaat om het keto dieet, is de vraag of het keto dieet gevaarlijk en slecht voor de gezondheid is. Het eten van veel vetten gaat bij veel mensen tegen het gevoel in en dan lijkt het erop dat het volgen van een keto dieet gevaarlijk en slecht voor de gezondheid zou zijn.

Niet heel gek natuurlijk ook, want zo ver je terug kan kijken in het verleden hebben vetten een slechte reputatie gehad en worden ze als dikmaker beschouwd. In dit artikel wil ik je wat verder meenemen in het keto dieet en de voor- en nadelen hiervan. Ook vertel ik hoe het in zijn werking gaat en hoe je ermee kunt beginnen!

Lees snel verder om meer te leren over het keto dieet!

Wat is een keto dieet?

Om er achter te komen of een keto dieet gevaarlijk is, moeten we natuurlijk beginnen bij het begin. Wat is eigenlijk precies dat keto dieet waar je wel eens over gehoord hebt?

keto dieet gevaarlijk

Het keto dieet of ook wel bekend als het ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet in vrij extreme vorm. Ook is het een dieet wat heel erg rijk is aan vetten als voedingsstof. Hierbij moet je bij een gemiddeld keto dieet denken aan 60-80% aan vetten uit je totale calorie inname.

Vaak wordt het keto dieet geadviseerd met medische redenen. Tegenwoordig beginnen ook steeds meer mensen aan een keto dieet zonder dat hier een medische reden voor is.

Het keto dieet brengt je lichaam in zogenaamde ketose. Hierbij neem je je natuurlijk bron van brandstoffen in de vorm van koolhydraten weg en vervang je deze voor vetten. Je lichaam gaat deze vetten dus ook gebruiken als primaire bron van brandstoffen. In de volksmond wordt dit vaak als snel verwoord als ‘vetverbranding’. Echter is dit niet gelijk het geval als je in ketose zit.

Om vet te verbranden moet je lichaam ook daadwerkelijk in een calorietekort zitten. Dit betekend dat je minder calorieën binnen krijgt dan je lichaam nodig heeft.

Waarom een keto dieet?

Veel mensen maken de keuze om te beginnen met een keto dieet of in ieder geval zich er in te verdiepen omdat ze willen afvallen. Ook is er een groep mensen bij die erbij zweren dat het niet of nauwelijks eten van suikers en koolhydraten zorgt voor meer energie en minder last van energieloze periodes op een dag.

Doordat je jezelf bij een keto dieet beperkt in de hoeveelheid suikers en koolhydraten die je eet kun je hier al snel veel kilo’s meer verliezen. Je ziet ook vrijwel direct resultaat en daarom is het zo interessant om te kijken of het keto dieet misschien wel iets voor jou is.

Het verschil tussen keto en ‘gewoon’ koolhydraatarm

Zoals ik dus al even zei, zijn koolhydraatarme diëten en keto diëten enorm populair onder mensen die snel wat kilo’s wille verliezen. Op zich zou je ook wel kunnen stellen dat dit best geschikt is omdat je er veel succesverhalen over leest op het internet. Zelf heb ik er namelijk ook wat succes mee gehad in het verleden.

Hoewel ze dus beiden voor succes kunnen zorgen is er wel degelijk een verschil tussen een ‘gewoon’ koolhydraatarm dieet en een keto dieet. Het grote verschil zit hem in de hoeveelheid koolhydraten die je dagelijks nog eet. Bij een ‘gewoon’ koolhydraatarm dieet kan dit echt nog wel 20-30% van je totale inname zijn.

Bij een keto dieet is het belangrijk dat deze hoeveelheid een stuk lager ligt. Dit is belangrijk omdat je lichaam anders niet in ketose raakt en je dus als het ware voor niets zo streng op je koolhydraten aan het letten bent.

Wat eet je bij een keto dieet?

Een keto dieet is simpel gezegd dus gewoon een extreme vorm van een koolhydraatarm dieet. Je vervangt hierbij een groot deel van je koolhydraten voor vetten om dus een vetrijk dieet te volgen. Dit resulteert in het feit dat je lichaam vetten gaat gebruiken als primaire brandstof.

Meestal eet je tijdens het volgen van een keto dieet tussen de 20 en 30 gram koolhydraten per dag. De meest gebruikte samenstelling van een keto dieet ziet er als volgt uit:

  • 75% vetten
  • 20% eiwitten
  • 5% koolhydraten

Qua producten of voeding die je tot je neemt is het bij een keto dieet niet veel anders als bij een normaal koolydraatarm dieet. Zelf denk ik sowieso dat het niet veel uitmaakt wat je precies eet zolang de macro’s maar kloppen. Wel vind ik het belangrijk dat je dagelijkse voeding grotendeels uit gezonde bronnen bestaat, het doel moet namelijk zijn om gezonder te leven en niet enkel gewicht te verliezen.

Ook een belangrijk verschil tussen een keto dieet en koolhydraatarm eten is het feit dat je een keto dieet ook echt als dieet moet beschouwen. Koolhydraatarm diëten of eten kun je wel degelijk als levensstijl beschouwen en dus voor langere tijd of permanent doen. Bij het volgen van een keto dieet is dit niet het geval.

Het keto dieet werkt voor veel mensen goed om op korte of middellange termijn gewicht te verliezen. Maar is een keto dieet gevaarlijk? Daar vertel ik hieronder meer over!

Is het keto dieet gevaarlijk?

Zoals ondertussen duidelijk is, is het keto dieet een behoorlijk extreme vorm van diëten. Eigenlijk brengt iedere vorm van extreem diëten wel risico’s met zich mee. Je lichaam wordt namelijk blootgesteld aan grote verschillen in je voedingspatroon.

Of een keto dieet gevaarlijk is, daar zijn dan de meningen nog wel over verdeeld. Hieronder heb ik een aantal mogelijke gevolgen onder elkaar gezet van het volgen van een ketogeen dieet.

Daling van je insulineniveau

Als je met je lichaam een ‘normaal’ voedingspatroon volgt, dan zal je lichaam reageren op producten met glucose door je insuline of bloedsuikerspiegel te verhogen. Bij mensen die in ketose zitten, zal het insuline niveau in deze situatie juist dalen. Dit is een proces wat wel nodig is bij het volgen van een keto dieet. De verlaagde bloedsuikerspiegel zorgt er namelijk voor dat er vetzuren vrij komen in je lichaam die in energie omgezet kunnen worden. Erg belangrijk als je je energie en brandstof uit vetten moet halen.

Ketogriep

Omdat het volgen van een keto dieet best een grote verandering is voor je lichaam, brengt het wat gevolgen met zich mee die als vervelend ervaren kunnen worden. Hier hoort de zogenaamde ketogriep ook bij.

Vaak komen symptomen van de vetogriep voor in de eerst paar dagen dat je bent begonnen met een keto dieet. Bij de keto griep wordt er vooral gedacht aan symptomen als hoofdpijn, spierkramp, vermoeidheid en misselijkheid. Vaak houden dit soort symptomen niet langer aan dan een week. Genoeg drinken en goed slapen helpt bij de vermindering ervan.

Slechte adem

Misschien nog niets eens een van de ergste zaken maar wat is een keto dieet gevaarlijk voor je adem. Bij sommige mensen kan het zich voor doen dat de geur van je adem veranderd.

Ketonen die in je lever worden aangemaakt genaamd aceton kunnen een nare geur met zich mee brengen. Wel verschilt dit heel erg per persoon wat de gevolgen zijn voor de geur van je adem.

Tegenvallende prestaties

Dit punt komt eigenlijk beetje samen met verhoogde vermoeidheid. Omdat je lichaam heel erg moet wennen en aanpassen aan deze nieuwe manier van eten kun je hierdoor extra vermoeid raken.

Dit kan er dus voor zorgen dat je minder goed kunt presteren tijdens je trainingen. Gelukkig is dit gewoon een proces van gewenning en nadat je lichaam is gewend aan deze nieuwe manier van eten, zul je geen last meer hebben van vermoeidheid en tegenvallende prestaties.

Als je net begint met een keto dieet, probeer dan intensieve lichaamsbeweging te vermijden als je merkt dat je enigszins vermoeid bent. Dit komt allemaal wel weer zodra je lichaam eraan gewend is na een paar weken maximaal.

Nierstenen

Dit is iets waar veel mensen vaak bang zijn en waarom ze denken dat een keto dieet gevaarlijk is. Artsen geloven dat mensen die een vetrijk dieet volgen meer last kunnen krijgen van de ontwikkeling van nierstenen.

Wel is het niet helemaal duidelijk of dit nou daadwerkelijk door het vetrijke dieet komt of dat dit komt doordat mensen de verkeerde aanpak hebben bij het volgen van een keto dieet. Vaak heeft het te maken met het eten van grote hoeveelheden vlees en dat mensen die een keto dieet volgen niet genoeg water drinken om hier tegenover te zetten.

Een simpele oplossing om dit dit gevolg zo veel mogelijk te vermijden is door simpelweg genoeg water te drinken door de dag heen. Ik zou ervoor gaan om echt wel richting de 3-3,5 liter water per dag te drinken om goed gehydrateerd te blijven tijdens een keto dieet.

De voordelen van een keto dieet

Het keto dieet is dus een extreme vorm van koolhydraatarm eten. Vooral is het populair onder mensen die in korte tijd gewicht willen verliezen. Dit doen ze door de inname van de hoeveelheid koolhydraten drastisch enorm te verminderen.

Maar nu is de vraag nog, waarom is dit dieet zo populair onder mensen die snel gewicht willen verliezen? Wat zijn de voordelen van het volgen van keto dieet. Hieronder volgt het antwoord op deze vraag.

  • Het volgen van een keto dieet kan snel gewichtsverlies bevorderen.
  • Ketosis kan ervoor zorgen dat je de kans op epileptische aanvallen en andere neurologische klachten kunt verminderen.
  • In sommige gevallen kan het volgen van een keto dieet ervoor zorgen dat de klachten van acne verminderen.
  • Ketonen zorgen voor een verminderd hongergevoel terwijl je in een calorietekort zit.
  • Mensen met diabetes type 2 kunnen baat hebben bij het volgen van een keto dieet. Het verlaagd namelijk de insulinegevoeligheid.
  • Het keto dieet kan zorgen voor een gezondere lever. Dit komt doordat de lever meer vet verbrand en meer foliumzuur produceert.
  • Bij het eten van veel onverzadigde vetten kan een keto dieet cholesterolverlagend werken. Dit zorgt voor een verlaagde kans op hart- en vaatziekten.

Hoe begin je met een keto dieet?

Het beginnen aan een keto dieet kan nog wel eens lastig zijn. Ook is het niet handig om heel radicaal in eens je voedingspatroon op deze manier aan te passen. De kans op bijwerkingen zal groter zijn en het is goed voor je bloedsuikerspiegel om in ongeveer twee weken je suikers en koolhydraten te gaan verminderen. Door jezelf deze tijd te geven zal je bloedsuikerspiegel stabieler blijven.

Om je een goed beeld te geven van de opstart van een keto dieet en daadwerkelijk in ketose te komen heb ik een kort en bondig stappenplan voor je samengesteld. Lees deze hieronder!

Stap 1: Alle koolhydraatrijke voedingsbronnen uit je eetpatroon verwijderen

De eerste, maar ook een van de moeilijkste en heftige stappen die je moet opvolgen om een keto dieet te beginnen. Als stap 1 begin je met het verwijderen van alle koolhydraatrijke voedingsbronnen uit je eetpatroon.

Dit zal vaak bestaan uit de volgende dingen:

  • Brood
  • Rijst
  • Pasta
  • Aardappelen
  • Broodvervangers
  • Ontbijtgranen
  • Snoep
  • Chips
  • Koek

Als je echt direct streng voor jezelf wil zijn kun je ook beginnen met het vermijden van veel soorten fruit. Als je toch fruit wil eten, eet dan vooral rood fruit zoals bessen, aardbeien en frambozen bijvoorbeeld.

Daarnaast kun je ook nog de keuze maken om koolhydraatrijke soorten groenten te gaan vermijden. Deze bestaan uit wortelen, tuinbonen, sperziebonen en bieten. Ook veel soorten erwten bevatten veel koolhydraten.

Stap 2: Mager vervangen voor vol vet

Stap 2 is het omruilen van bepaalde voedingsbronnen. Vaak zullen dit aanpassingen zijn van bijvoorbeeld magere kwark/yoghurt vervangen voor de volle varianten. Hier zit meer vet in ten opzichte van de magere variant.

Ook kun je bijvoorbeeld kipfilet inruilen voor een vetter deel van de kip zoals kippendijen of zelf kippenbouten. Ook kun je ervoor kiezen om roomboter of olijfolie te gaan gebruiken in plaats van margarine of halvarine. Zo heb je voor veel producten altijd wel een vettere variant die je kunt vervangen voor de magerdere varianten.

Stap 3: Groente inname verhogen en plantaardige vetten eten

Omdat je bij een keto dieet beperkt bent in wat je kunt eten, zijn groenten je beste vriend. Door genoeg groenten te eten raak je goed verzadigd en krijg je ook je vitamines en mineralen binnen. Die zijn namelijk erg belangrijk.

Je kunt bijvoorbeeld wat vaker een salade voor jezelf maken of maak een goed gevulde groentesoep om eens af te wisselen. Om het makkelijk te maken voor jezelf zou ik altijd adviseren om maaltijden voor te bereiden voor jezelf waar dit kan. Maak bijvoorbeeld de avond van tevoren al je lunch voor de volgende dag zodat je dit ’s ochtends voor je werk of school niet meer hoeft te doen. Goed voorbereid zijn en op pad gaan, kan een groot verschil maken voor of je dieet succesvol gaat zijn of niet.

Naast genoeg groenten eten is het ook belangrijk om je vetten te gaan halen uit plantaardige bronnen. Denk hierbij aan noten, avocado en olijven. Deze zijn heel rijk aan gezonde en onverzadigde vetten. Ook de vetten in eieren zijn erg goed voor je. Als je een salade voor jezelf maakt, zorg er dan voor dat je altijd een plantaardige bron van vetten en eiwitten erbij doet. Dit kunnen alle eerder benoemde bronnen zijn, kies gewoon wat jij het lekkerst vind.

Conclusie

Na het lezen van dit artikel hoop ik je wat meer bij te hebben gebracht over het keto dieet. En dat je antwoord hebt gekregen op de vraag of het keto dieet gevaarlijk is. Kortom is het keto dieet een dieet wat de nodige aandacht behoeft en waar je niet zomaar aan kunt gaan beginnen.

Het is belangrijk om goed voor je te hebben hoe je het aan moet pakken en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Ook kan het altijd handig zijn om met je huisarts of een specialist te overleggen of een keto dieet echt voor jou is weggelegd.

Wil jij meer leren over het keto dieet en ermee beginnen aan de hand van bewezen technieken? Dan kun je via de link hieronder ruim 50% korting krijgen op levenslange toegang tot De Keto Revolutie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.