keto dieet snacks

Keto dieet snacks: De 7 beste keto snacks op rij!

Keto dieet snacks zijn als je het mij vraagt onmisbaar in een schema voor het volgen van een keto dieet. Snacks zijn ideaal om je even door een hongergevoel te krijgen of gewoon als lekker tussendoortje.

Nou moet ik zeggen dat het vinden van goede en geschikte keto dieet snacks nog een van de lastigste dingen is aan het volgen van een keto dieet. Dit heeft ermee te maken dat veel snacks nou eenmaal veel of in ieder geval wat koolhydraten bevatten. Dit betekend dus dat deze snacks wel heel gezond kunnen zijn, maar ze dus niet geschikt zijn om te nemen als je volgens ketogene levensstijl leeft.

Om je hiermee op weg te helpen heb ik in dit artikel maar liefst de 7 beste keto dieet snacks op een rijtje gezet. Deze passen stuk voor stuk perfect binnen een keto dieet en zijn daarnaast ook nog eens heel makkelijk te bereiden. Ook heb ik er wat snacks tussen gezet die je gewoon kant en klaar in veel supermarkten kunt vinden.

Ik wens je in ieder geval vast veel plezier met lezen en eet smakelijk als je een van deze recepten of snacks gaat uitproberen!

Wat is keto eten?

Keto of ook wel ketogeen eten genoemd is een bepaalde manier van jezelf voeden waarbij je zo min mogelijk koolhydraten eet. Daarentegen neem je juist wel weer veel vetrijke voeding tot je om dit ’tekort’ aan calorieën te compenseren. Vaak wordt er voor het volgen van een keto dieet geadviseerd om tussen de 20 en 40 gram koolhydraten te eten op dagelijkse basis.

Dit luistert allemaal best nauw omdat het de bedoeling is dat je lichaam hierdoor in ketose raakt. Dit houdt dan weer in dat je lichaam vetten gaat gebruiken als primaire brandstof waar dit normaal gesproken koolhydraten zijn.

Waarom een keto dieet volgen?

Waarom je aan een keto dieet zou beginnen kan voor veel mensen natuurlijk anders zijn, maar de meest voorkomende reden is dat mensen er snel wat gewicht mee willen verliezen. Het direct verbranden van vetten als brandstof dat klinkt natuurlijk ook wel erg ideaal. In de realiteit komt er wel wat meer bij kijken dan alleen koolhydraten schrappen en vet gaan eten. Je moet namelijk even goed zorgen dat je lichaam in een calorietekort raakt, want anders val je simpelweg niet af.

Naast afvallen is ook gebleken dat mensen met diabetes type 2 veel baat kunnen hebben bij het volgen van een ketogene levensstijl. In sommige gevallen kan hierdoor het spuiten van insuline worden verminderd en heel soms zelfs worden gestopt. Uiteraard adviseer ik hierover eerst contact op te nemen met de huisarts of een specialist.

Er zijn nog wat andere redenen om een keto dieet te gaan volgen en koolhydraten te schrappen. Deze zijn echter wat persoonlijker en minder benoemenswaardig. Sommige mensen zweren erbij dat ze minder last hebben van energieschommelingen door de dag heen en dat ze dus meer energie hebben.

Wat is er belangrijk bij het uitkiezen van keto dieet snacks?

Als je keto dieet snacks gaat uitkiezen om in je schema te passen is het vooral belangrijk om te kijken naar de hoeveelheid vetten die ergens in zitten en de hoeveelheid koolhydraten.

Je raadt het natuurlijk al, er moeten zo veel mogelijk vetten in zitten en daar moet tegenover staan dat er zo min mogelijk koolhydraten in zitten. Je wil ten slotte maar 20 tot 40 gram koolhydraten binnen krijgen op een dag. Dan zou het zonde zijn als hier al een groot deel van in zit alleen in je snack die je tussendoor neemt.

Leg dus de nadruk op vetten in je snacks. En dan bedoel ik niet de vetten die in patat (friet) zitten of hamburgers. Nee, ik bedoel de gezonde vetten die je vind in vis, vlees en avocado bijvoorbeeld. Ook zijn sommige noten een goede bron van vetten.

Wil je nog meer inspiratie voor gezonde keto dieet snacks? Lees dan verder voor mijn 15 beste keto dieet snacks op een rijtje!

Waar koop je keto dieet snacks?

Voor ik je meer ga vertellen over de keto dieet snacks wil ik je eerst nog een vermelden dat nagenoeg alle snacks gewoon verkrijgbaar zijn bij verschillende supermarkten. Hierop heb ik ze selectief uitgekozen om het voor iedereen makkelijk en toegankelijk te houden. De meeste keto snacks die ik heb uitgekozen zijn dus ook niet duur.

Ook kun je tegenwoordig bij enorm veel webshops snack bestellen die passen binnen een ketogene levensstijl. Hier zal ik later in dit artikel nog meer over vertellen.

De 7 beste keto snacks en tussendoortjes op rij

Zoals beloofd ga ik je de 15 beste keto snacks geven die jij direct kunt gaan uitproberen en kunt toepassen in je schema. Niet alleen zijn deze snacks heel geschikt om binnen een ketogene leefstijl te passen, maar ook zijn ze in het algemeen erg gezond en dus ook geschikt voor mensen die geen keto dieet volgen.

Vrijwel alle keto snacks zijn makkelijk te bereiden of kun je zo kant en klaar uit de supermarkt halen. Ook heb ik erop gelet dat de mogelijkheid er is om de snacks mee te nemen naar bijvoorbeeld je werk of school.

1. Avocado’s

Wie kent ze tegenwoordig niet. Avocado’s hebben door de jaren heen steeds meer aandacht gekregen en dat is natuurlijk niet zonder geldige reden. Vaak kom je ze tegen in salades, in wraps of op broodjes.

keto dieet snacks

Het mooie van deze vrucht is dat je hem ook prima op zichzelf kunt eten. Het mooie is dat avocado’s niet duur zijn en het weinig tot geen moeite kost om het te bereiden. Sterker nog, eigenlijk is het alleen en kwestie van de avocado op snijden en de pit eruit halen. Nu kun je hem eigenlijk gewoon uitlepelen.

Avocado’s staan erom bekend dat ze een goede hoeveelheid gezonde vetten bevatten, maar wist je dat ze naast vetten ook wat eiwitten bevatten en een minimale hoeveelheid koolhydraten. De gemiddelde avocado bevat ongeveer 2,5-3,5 gram koolhydraten.

Als je een keto dieet volgt is dit dus een prima snack voor tussendoor. Als je toch nog iets minder koolhydraten binnen wil krijgen kun je er ook gewoon voor kiezen om bijvoorbeeld een halve avocado te nemen.

Tip: Avocado op zich kan vrij smakeloos zijn. Voeg een beetje zout en peper toe om de echte smaak naar boven te halen. Geloof me, je zult versteld staan. Ook lekker met chilivlokken in plaats van peper trouwens.

2. (gekookte) Eieren

Dit is een keto dieet snack waar niet iedereen direct aan zal denken. Desondanks is het geen mindere optie en vind ik dat hij zeker weten in dit lijstje thuis hoort. Als je op zoek bent naar een eiwitrijke snack voor tussendoor dan is een gekookt eitje ideaal.

Vooral een gekookt ei is makkelijk te maken en ook nog eens goed mee te nemen. Ik raad aan om je eieren hard te koken en naar eigen voorkeur kun je ze gepeld of ongepeld meenemen.

Als je enkel een gekookt ei toch niet lekker genoeg vind kun je het misschien combineren met een andere snack uit deze lijst. Je kunt bijvoorbeeld een salade maken met groenten, avocado en gekookt ei. Probeer vooral veel te variëren en uit te proberen om uit te vinden wat je lekker vind en wat goed voor jou werkt.

Eieren bevatten nauwelijks koolhydraten, maar juist wel veel gezonde vetten en natuurlijk ook eiwitten. Om deze reden zijn ze enorm goed als snack voor iemand die een keto dieet volgt.

3. Kaas

Dit is ook weer een hele simpele manier om dagelijkse producten om te toveren tot een geschikte keto dieet snack. Kaas is er te vinden in veel verschillende varianten en er zit altijd wel een soort tussen die jij lekker zult vinden.

Kaas bevat ook nagenoeg geen koolhydraten en wel veel vetten en eiwitten. Het is bij het uitzoeken van de kaas die je lekker vind wel goed om te kijken naar de kaassoorten die vetter zijn. Ga dus niet voor de 20+ of 30+ varianten, maar neem op zijn minst 48+ kaas.

Deze snack is erg makkelijk mee te nemen omdat kaas verkrijgbaar is in stukken, plakjes of blokjes. Hier kun je makkelijk wat van meenemen in een bakje en tussendoor erg makkelijk uit de hand eten.

4. (volle) Kwark

Kwark en in het specifiek volle kwark is ook een hele goed keto snack. Door voor de volle variant te gaan krijg je weer meer gezonde vetten binnen die erg belangrijk zijn bij het volgen van een ketogene levensstijl.

Wel is het belangrijk om even goed naar je portionering te kijken en een goede keuze te maken hierin. Volle kwark kan al snel rond de 4 gram koolhydraten per 100 gram bevatten. Zoek dus naar de soorten die het minste koolhydraten bevatten, maar dus ook geen toevoegingen in de vorm van suikers hebben. Vaak ben je het beste uit om de goedkoopste variant van volle kwark te nemen die in de supermarkt te koop is.

Om je kwark wat lekkerder te maken kun je wat noten of fruit toevoegen. Let hierbij wel op dat je niet te veel doet, want deze bevatten ook weer koolhydraten. Persoonlijk gebruik ik Flavdrops van het merk Myprotein. Dit zijn calorievrije druppels die je kunt toevoegen aan je kwark of ander eten om het zoeter te maken of een smaakje te geven. Bekijk de Flavdrops via de knop hieronder!

5. Noten

Dit is nog steeds wel een van de makkelijkste keto dieet snacks die je zult vinden in deze lijst. Noten zijn makkelijk mee te nemen en je hoeft ze op geen enkele manoer te bereiden voor je ze kunt gaan eten.

Natuurlijk zijn de ene noten beter geschikt als de andere. Dit heeft te maken met de hoeveelheid koolhydraten of de hoeveelheid vetten die erin zitten. Dit kan er namelijk voor zorgen dat sommige noten of notenmixen minder geschikt zijn voor een keto dieet.

Je moet al zeker niet aan beginnen aan de zakjes noten waar bijvoorbeeld rozijnen of andere vormen van gedroogd fruit in zitten. Hier zitten namelijk veel suikers en dus koolhydraten in die je niet binnen wil krijgen bij het nemen van een snack.

Noten bevatten gemiddeld tussen de 5 en 6 gram koolhydraten per 100 gram. Omdat je van noten eigenlijk altijd maar een kleine hoeveelheid neemt is dit geen enkel probleem en is het een enorm goede snack voor tijdens het keto dieet. Noten bevatten namelijk wel wat eiwitten en met name zitten ze boordevol gezonde vetten.

6. Beef jerky

Beef jerky is waarschijnlijk een snack waar nog niet iedereen bekend mee zal zijn als ze dit lezen. Het is eigenlijk magere runderbiefstuk dat wordt gedroogd in de oven. Dit maakt het eigenlijk tot een lekker zoutige vlees snack die je overal en altijd met je mee kunt nemen.

Wel moet je bij beef jerky heel erg opletten of je niet een variant hebt waar bijvoorbeeld veel koolhydraten in zitten. Soms wil dit namelijk nog wel eens toegevoegd worden in de vorm van smaakstoffen. Het beste kun je dus altijd goed op het etiket kijken naar de hoeveelheid koolhydraten die er in de variant zitten die je van plan bent te halen.

7. Groenten

Groenten zijn eigenlijk altijd goed voor je en je kunt er zo lekker weinig fout aan doen. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, maar daarentegen wel zeer weinig calorieën.

Je kunt groenten natuurlijk op verschillende manieren tot je nemen. Rauw zijn veel groenten zoals komkommer, tomaat en bleekselderij lekker. Maar ook varianten van donkergroene bladgroenten zoals spinazie kun je heerlijk wokken of je kunt bloemkool roosteren in de oven als snack. Wel is dit net wat lastiger mee te nemen als een rauwe groente snack en is dit dus meer geschikt als snack voor thuis.

Naast dat groenten erg goed voor je zijn, bevatten ze ook erg veel vezels en raak je er dus goed door verzadigd. Een ideale snack dus voor tussendoor!

Meer keto recepten

Ben je naast de bovenstaande soorten snacks geïnteresseerd in nog meer recepten bij passen binnen het keto dieet of de ketogene levensstijl. Bekijk dan hieronder het 101 keto recepten kookboek!

Hierin staan zoals de schrijver Mitchel van Duuren vermeld; “Gerechten waar het water je van in de mond loopt”. En dit allemaal binnen een ketogene leefstijl. Zoals de naam al zegt is dit een uitgebreid boek met maar liefst 101 recepten variërend van ontbijt tot diner, maar ook nog meer lekker snacks en tussendoortjes.

Ook de recepten die in dit boek staan zijn samengesteld uit ingrediënten die verkrijgbaar zijn bij alle bekende supermarkten. Zo is ook dit voor iedereen makkelijk te realiseren en toegankelijk. Bekijk hieronder wat het 101 keto recepten kookboek voor je kan betekenen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *