Keto dieet maaltijd

Keto Dieet voor beginners

Een keto dieet voor beginners, is dit het beste dieet om mee aan gang te gaan om gewicht te verliezen? Tegenwoordig letten meer mensen op hun gewicht en hun voeding. Er bestaan daarom ook veel diëten, één van de populairste diëten is het keto dieet. Maar wat is een keto dieet eigenlijk, en hoe begin je er aan? Je vindt de antwoorden hieronder!

Wat is een keto dieet?

keto dieet voor beginners

‘Keto’ is de afkorting van ketogeen, daarom wordt het dieet soms ook ‘ketogeen dieet’ genoemd. Normaal gesproken krijgt je lichaam energie uit koolhydraten, die afkomstig zijn van bijvoorbeeld pasta en volkorenbrood. Bij het keto dieet ga je drastisch minder koolhydraten consumeren. Om toch nog energie te verkrijgen ga je daarom meer vetten eten. Zo schakelt je lichaam over tot vetverbranding. De vetverbranding vindt plaats in een proces dat ‘ketose’ wordt genoemd. In dit proces breekt je lichaam de vetten af in ketonen.

Kortom: bij het keto dieet ga je drastisch minder koolhydraten eten, en meer vet consumeren.

Het keto dieet is dus vergelijkbaar met het koolhydraatarm dieet. Bij een koolhydraatarm dieet mag je wel meer koolhydraten eten dan bij een keto dieet, het keto dieet of ketogeen dieet is dus de extremere versie van het koolhydraatarm dieet.

Hoe beginnen aan het keto dieet: keto dieet voor beginners 

Om een goede verloop van het dieet te kunnen garanderen, is het cruciaal om goed voorbereid te zijn. Daarom leggen we je hieronder uit hoe je aan het keto dieet begint, en geven we ook de nodige tips voor beginners.

  1. Stel je doel op

Het keto dieet staat bekend als een moeilijk dieet. Om het dieet lang vol te kunnen houden, is het belangrijk om een doel te hebben. Voorbeelden van mogelijke doelen zijn: gewichtsverlies, een bepaalde sportprestatie of het verbeteren van een gezondheidsprobleem.

  • Verminder de inname van snelle koolhydraten 

Het is aan te raden om voor de start van het ketogeen dieet, je koolhydraten langzaam af te bouwen. Doe dit in een periode van minstens twee weken. Doordat je je koolhydraten langzaam afbouwt, zal je lichaam zich langzaam kunnen aanpassen aan een verminderde inname van koolhydraten en zal het keto dieet dus makkelijker verlopen.

Maar hoe bouw je koolhydraten af? Hieronder vind je onze tips!

  • Bekijk de etiket, voor je het product koopt

De beste manier om te weten te komen of een product veel koolhydraten bevat, is de etiket bekijken. Let wel op: veel producten bevatten toegevoegde suikers en zoetstoffen, ook deze moet je vermijden.

  • Ontwijk dieetproducten

Veel mensen volgen een dieet, daar spelen voedingsbedrijven handig op in. Zo bieden veel van deze bedrijven dieet- en lightproducten aan. Maar waarom moet je deze dieet producten ontwijken? Dat komt doordat veel van deze producten andere slechte voedingstoffen en additieven bevatten.

  • Neem de verleiding weg

Het moeilijkste bij een dieet is niet toegeven aan de verleiding om een suikerig tussendoortje te eten. Haal deze traditionele tussendoortjes daarom gewoon weg, en vervang ze met gezondere varianten. Simpeler kan niet!

  • Klaar? Beginnen maar!

Heb je een doel bepaald, en heb je je consumptie van koolhydraten afgebouwd? Dan ben je klaar om aan het ketogeen dieet te beginnen. Tijdens dit dieet ga, je zoals je inmiddels weet, drastisch minder koolhydraten, ongeveer 5%, en veel meer vetten, ongeveer 75%, eten. Een persoon, die 2.000 calorieën per dag verbrandt en consumeert, zal dus ongeveer 100 calorieën aan koolhydraten eten.

Wat mag je nog eten bij een ketogeen dieet?

Je weet al dat het je bij het ketogeen dieet zeer weinig koolhydraten mag eten. Er zijn echter veel producten, waar je veel koolhydraten in kunt vinden. Het is daarom niet altijd zo gemakkelijk om voeding en producten, die weinig koolhydraten bevatten, te vinden. Hierbij willen we je helpen, en daarom vind je hieronder voeding, dat rijk is aan gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten.

Vetten 75%

Tijdens het ketogeen dieet, zal je voornamelijk voeding, dat gezonde vetten bevat, eten. Voorbeelden van voedingsmiddelen, die veel gezonde vetten bevatten, zijn:

  • Vis en vlees 
  • Boter
  • Sommige noten (pecannoten, macadamianoten, walnoten etc.)
  • Zaden
  • Oliën (olijfolie, kokosolie etc.)

Eiwitten 20%

Tijdens het ketogeen dieet, ga je ook eiwitten eten. Eiwitten zijn namelijk een essentiële bouwstof voor het lichaam. Bij een keto dieet moet je je gebruik van eiwitten beperken tot ongeveer 20% van je totale voedingsconsumptie. Voorbeelden van voedingsmiddelen, die veel eiwitten bevatten zijn:

  • Rundvlees
  • Gevogelte 
  • Varkensvlees 
  • Tofu 
  • Zeevruchten

Koolhydraten 5%

Tijdens een ketogeen dieet, consumeer je veel minder koolhydraten. Het is toch aan te raden om toch nog een beetje koolhydraten te eten. Voorbeelden van voedingsmiddelen, die koolhydraten bevatten zijn:

  • Bessen 
  • Groenten die bovengronds groeien (sla, paprika, broccoli, spinazie etc.)

Nooit zonder recepten of inspiratie komen te zitten?

Ketogeen dieet voor beginners: het menu

Nu weet je welke voedingsmiddelen je mag eten tijdens een ketogeen dieet. Lijkt het je moeilijk om hier gerechten mee te maken? Bekijk dan onze menu’s hieronder!

Ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Door haast, nemen de meeste mensen echter geen tijd om een goed ontbijt klaar te maken en te eten. Snelle ontbijten zoals een boterham met choco zijn niet mogelijk bij het ketogeen dieet. Maar wat is er dan wel mogelijk? 

  • Avocado
  • Bacon met eieren
  • Een omelet met bovengronds groeiende groenten
  • Bessenpudding

Middagmaal of lunch

Ook bij het middagmaal is het niet altijd gemakkelijk om ketovriendelijke gerechten op tafel te toveren. Hieronder vind je onze ideeën:

  • Sushi met zalm en avocado (zonder rijst en dus alleen met sushi-rolletjes)
  • Gevulde avocado (gevuld met bijvoorbeeld vis, vlees of zeevruchten)
  • Soep gemaakt van ketovriendelijke groenten
  • Een fris slaatje

Avondeten

Om de dag goed af te sluiten, mag een lekkere avondmaaltijd natuurlijk niet ontbreken.

Hieronder vind je onze ideeën voor een ketovriendelijke avondmaal.

  • Gebraden kip met ketovriendelijke groenten
  • Vis met salade en/of ketovriendelijke groenten
  • Spinazielasagne
  • Wraps 

Tussendoortje 

Heb je in de dag een hogertje? Dan kun je die honger stillen met een lekker tussendoortje. Ook dit tussendoortje moet ketovriendelijk zijn, en dus veel vet bevatten.

  • Tonijn in een blik
  • Smoothie van ketovriendelijke groenten
  • Ketovriendelijke noten
  • Olijven

Meer inspiratie, tips en informatie?

keto dieet voor beginners

Zoals je in dit artikel gelezen hebt, is het volgen van een keto dieet voor beginners niet zo gemakkelijk. Je moet namelijk creatief zijn om ketovriendelijke gerechten op tafel te zetten, en het is ook moeilijk om het dieet te blijven volgen. In dit artikel hebben we je onze ideeën en tips gegeven. Wil je toch nog meer inspiratie?

Dan raad ik je aan eens een kijke te nemen bij de Keto challenge! Het volgen van een keto dieet is zoals gezegd echt niet makkelijk. Om te voorkomen dat jij veelgemaakte fouten gaat maken, is de Keto Challenge in het leven geroepen.

Dit volledige E-book/cursus dat is voorzien van recepten, inspiratie, tips, kant-en-klare boodschappenlijstjes en nog veel meer gaat ervoor zorgen dat jij per direct resultaten gaat neerzetten met het keto dieet. Ook als je beginner bent en het nog nooit hebt gedaan.

Bekijk de Keto Challenge + Korting hieronder!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *