Groenten op houten plank

Koolhydraatbeperkt eten? Waarom het ideaal is!

Koolhydraatbeperkt eten is populairder dan ooit binnen de gezondheidswereld. Dat is volledig begrijpelijk, want koolhydraatbeperkt eten zorgt in veel gevallen voor een gezonde lichaam en geest.

Door koolhydraatbepertk te eten is het makkelijker om op gewicht te blijven en je bent er vaak lekker energiek door gedurende de hele dag. In dit artikel wil ik kort in gaan op de voordelen van koolhydraatbeperkt eten en waarom het tegenwoordig zo razend populair is.

Per direct beginnen met een gezond koolhydraatbeperkt eetpatroon? Begin vandaag nog met het Koolhydraatarm 50 dagen programma!

Waarom koolhydraatbeperkt eten?

Het eten van minder koolhydraten kan erg goed voor je werken als je af wil vallen. Vaak ga je namelijk in plaats van die koolhydraten meer eiwitten en vetten eten. Vooral eiwit is een voedingsstof dat zorgt voor een beter verzadigd gevoel.

Door een koolhydraatarm dieet te volgen is het dus makkelijker om een calorietekort aan te houden. En laat dit nou noodzakelijk zijn om je lichaam te stimuleren af te vallen.

Daarnaast heeft het nog een aantal voordelen zoals jet verlagen van de hoeveelheid slecht cholesterol en verhogen van goed cholesterol. En ook zul je minder last hebben van trek in slechte suikerachtige voeding. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft doordat je minder koolhydraten binnen krijgt.

Mag ik dan helemaal geen koolhydraten meer?

Zoals de naam al zegt, gaat het om het beperken van de inname van koolhydraten. Dit doe je door aanpassingen te maken in je eetpatroon, echter mag je wel degelijk nog wat koolhydraten binnen krijgen. Dit zullen er wel een stuk minder zijn als je gewend bent.

Belangrijk is vooral om je te gaan beperken tot het eten van goede koolhydraten. Je kunt koolhydraten namelijk verdelen in ‘goede’ en minder goede vormen. De goede variant kennen we ook wel onder de naam meervoudige of complexe koolhydraten.

Deze vind je vooral in de volgende bronnen:

  • Groenten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Havermout

In tegenstelling heb je ook simpele koolhydraten die tot de minder goede variant behoren. Deze vind je vooral in:

  • Rijst
  • Pasta
  • Brood
  • Snoep

Dit zijn de zogenaamde snelle suikers en hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel dan ook enorm snel. Hierna kan deze ook weer enorm snel dalen en dat is bekend onder de naam ‘suikerdip’. Door koolhydraatbeperkt te eten, verminder je dit enorm en zul je minder last hebben van hongergevoel en lekkere trek.

Koolhydraatbeperkt eten met lekkere recepten

Zoals je nu weet komen er dus behoorlijk wat voordelen kijken bij het volgen van een koolhydraatbeperkt dieet. Door lekker en voedzaam te eten, zul je goed verzadigd raken. Daarnaast voel je je fitter en heb je door de dag heen veel energie.

Afvallen met koolhydraatbeperkt eten werkt ook enorm goed. Het behouden van een calorietekort wordt door deze manier van eten stukken makkelijker. Een koolhydraatbeperkt dieet is dus zeker een aanrader voor iemand die meer grip op zijn of haar voeding wil en op gezond gewicht wil komen en blijven.

koolhydraatbeperkt eten

Het mooie is dat koolhydraatarm eten tegenwoordig steeds populairder wordt en dat betekend dat er veel lekkere recepten en maaltijden zijn te vinden. Dus hoeft het ook helemaal saai of eentonig te zin om dit dieet te volgen.

Een heerlijk weekmenu

Wil je koolhydraatbeperkt eten, maar je weet nog niet goed hoe je dit aan moet pakken? Hieronder kun je gratis een weekmenu downloaden van de Afslank Receptenbijbel.

Tevens zitten er kant-en-klare boodschappenlijstjes bij zodat je geen moeite meer hoeft te doen en direct aan de slag kan gaan. Probeer het gratis uit en kijk of koolhydraatarm eten iets voor jou kan betekenen!

Download het GRATIS Afslank Receptenbijbel weekmenu

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *