stoppen met emotie eten

Stoppen met emotie eten

Stoppen met emotie eten is onder veel mensen binnen de dieet en fitness wereld nog altijd een lastige kwestie. We kennen het allemaal wel, je hebt totaal geen trek, maar toch eet je op de een of andere manier een hele zak chips leeg.

Er is iets gebeurd in je hoofd waardoor al het eten in huis niet meer veilig is en je jezelf niet of nauwelijks kunt stoppen. Vaak is het ook nog in de hoop dat je je hierna beter zal voelen, maar dit is meestal juist totaal niet het geval. Hierna grijp je vaak naar nog wat anders in de hoop dat dat je wel op zal vrolijken.

Emotie eten is een heel lastige kwestie, maar in dit artikel wil ik het er toch graag even over hebben. Hopelijk kun je hier wat inzichten uit halen die je kunnen helpen. Verderop in dit artikel lees je ook mijn tips om te stoppen met emotie eten.

Hulp nodig bij het stoppen met emotie eten?

Wat is emotie eten?

In de introductie van dit artikel ben ik al even kort in gegaan op wat emotie eten precies is. Toch wil ik nog enige toelichting geven en een situatie schetsen om het nog wat duidelijker te maken.

Emotie eten gebeurd vaak op de dagen dat je gewoon niet genoeg kunt eten. Al het eten in huis is onveilig en alles wat je kunt vinden dat gaat erin. En laten we eerlijk zijn, in deze situaties zijn het nooit groentes of andere gezonde dingen. Nee, de snoepkasten en andere ongezonde dingen worden geplunderd.

Het ergste is nog dat je geen flauw idee hebt wat er allemaal naar binnen gaat, zolang er maar iets naar binnen gaat. Je kunt ook niet of nauwelijks stoppen met eten en je raakt op geen enkele mogelijkheid. vol.

We spreken hier ook wel over een emotionele eetbui. Je eet hierbij (vaak veel) eten zonder dat je eigenlijk echt honger hebt. Voor iedereen heeft het waarschijnlijk net een andere vorm, maar de basis is vaak hetzelfde.

Het kan als een soort honger voelen, maar eigenlijk is het nooit dat je echt trek hebt. Je hebt vaak gewoon meer zin om van alles te eten en je krijgt het niet uit je hoofd. De gedachte dat je je hierna beter zal voelen en je weer verder kan dat maakt het dat je geen ‘nee’ kunt zeggen.

Hoe herken je een emotionele eetbui?

Om te herkennen of je een zogenaamde emotie eter bent en of je soms emotionele eetbuiten hebt, kun je jezelf onderstaande vragen stellen of dingen voorleggen. Stoppen met emotie eten begint bij het bewust worden van wanneer je een emotionele eetbui hebt.

  • Je eet onbewust
  • Het voelt alsof je dringende honger hebt die heel plots opkomt.
  • Je hebt heel veel zin in een specifiek iets
  • Je stopt niet met eten als je vol zit
  • Nadat je hebt gegeten, heb je een schuldgevoel

De gevolgen van emotie eten

Emotioneel eten kan voor sommigen nogal onschuldig klinken en vaak is dat ook wel zo. Vaak is het namelijk niet meer als een eetbui op een moment dat je even niet lekker in je vel zit en je emoties hoog zitten.

Toch kan het wel degelijk een probleem worden als je merkt dat dit soort eetbuien een gewoonte beginnen te worden. Dus op het moment dat je even niet lekker in je vel zit en dit eigenlijk hand in hand gaat met een eetbui.

Op een gegeven moment is het ook totaal niet dat je ervan geniet, maar is het gewoon iets wat erbij hoort of zelfs iets wat dwangmatig is. Direct is er nooit zo veel aan de hand, maar op de lange termijn kunnen dit soort klachten leiden tot een eetstoornis en eventueel overgewicht.

Tips om te stoppen met emotie eten

Nu je wat meer bekend bent met de oorzaken en gevolgen van emotie eten, vind ik het wel tijd om naar de tips te gaan. Deze kunnen je hopelijk helpen te stoppen met emotie eten of voorkomen dat je ermee begint.

1. Excuses herkennen

Een emotionele eetbui begint vaak met excuses om je niet aan je gewenste eetpatroon te houden. Het erge is nog, vaak zoeken we zelf de excuses op om er iets ongezonds bij te pakken.

Dit gebeurd dan met de gedachte dat je toch al een slechte dag achter de rug hebt of een andere negatieve gedachte. Het excuus is dan dat je wel even iets kan pakken zodat je daarna opknapt en weer vol goede moed verder kan gaan.

Het probleem hier is dat het vaak dan niet stopt bij dat ene dingetje wat je pakt. Dit is precies de opzet naar een echte eetbui.

Om dit te voorkomen is het belangrijk om voor jezelf je excuses te herkennen waardoor je van je vast eetpatroon afwijkt. Als je dit weet, dan zie je zelf wanneer je aan een eetbui gaat beginnen en kun je het eventueel voorkomen.

2. Geen ongezonde snacks in huis

Een emotionele eetbui gaat vaak gepaard met een slecht gevoel. In het algemeen kan dit zijn of over jezelf. Het probleem hiervan is eigenlijk dat je altijd naar dezelfde en meestal ongezonde snacks gaat grijpen.

De oplossing hiervoor is eigenlijk vrij simpel. Je moet ervoor zorgen dat je deze snacks gewoon niet in huis hebt of haalt. Als je hier dan zin in krijgt, dan heb je het helemaal niet in huis en kun je het ook niet eten.

Natuurlijk kun je er voor naar de supermarkt gaan, maar die drempel is voor de meeste mensen in deze situatie nog een beetje te groot. En mocht je toch van plan zijn naar de supermarkt te gaan, dan is het goed om gewoon bij jezelf stil te staan hoe veel tijd en moeite je gaat steken in een simpel verlangen naar wat lekkers.

3. Afleiding zoeken

Afleiding zoeken of hebben is wat mij betreft één van de beste oplossing om te stoppen met emotie eten. Als je te druk bent met iets anders, dan zul je helemaal niet meer nadenken over eten.

Afleiding zoeken kun je op talloze verschillende manieren doen. Ga iets met vrienden doen, ga sporten, maak een puzzel, het kan van alles zijn waardoor je je aandacht bij iets anders hebt als eten.

4. Sporten

Sporten is een hele goede manier om even alles om je heen te vergeten en echt je hoofd leeg te maken. Zoals besproken gaat emotie eten vaak gepaard met een slecht gevoel of humeur.

Je kunt je slechte bui die je hebt simpelweg gewoon eruit sporten. Gewoon even alle energie die je hebt kwijtraken tijdens een sessie in de sportschool of even lekker een fris windje langs je hoofd tijdens het hardlopen of fietsen buiten.

Het kan allemaal en ik weet zeker dat het je goed zal doen.

5. Positieve gedachtes

Probeer eens wat positiever in het leven te staan. Soms wil het namelijk wel eens zo zijn dat mensen die willen stoppen met emotie eten best vaak negatieve gedachtes hebben over van alles en nog wat. Negatieve gedachtes kunnen ons nou eenmaal heel erg in de weg zitten.

Het ombuigen van je negatieve gedachtes naar positieve kan een ware uitkomst worden voor een gezond lichaam en geest. Dit kan door een aantal simpele dingen te doen. Begin je dag met een brede glimlach, focus op de dingen die goed gaan in je leven, kijk naar wat je wél hebt en niet naar wat je graag zou willen hebben. Ga zo maar door, probeer overal iets positiefs in te zien en ik weet zeker dat de eetbuien ook zullen verminderen.

Hulp bij stoppen met emotie eten

Vond jij deze tips nou waardevol en zou je nog meer hebben aan wat meer begeleiding bij het stoppen met emotie eten? Tegenwoordig zijn er allerlei online programma’s voor die enorm goed kunnen helpen bij bet behalen van je doelen.

Hier is het Reset Your Mind programma er ook eentje van. Dit is een compleet programma dat jou gaat helpen om je doelen te behalen. Het programma bestaat uit een aantal onderdelen die ieder op zich erg waardevol kunnen zijn voor je.

Ben je benieuwd? Bekijk dan via de knop hieronder wat de cursus precies inhoudt! Mocht je verder nog vragen hebben over iets, stel die dan gerust ook hier beneden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *