wat eten om af te vallen

Wat je moet eten om af te vallen

Eten en afvallen, het zijn twee dingen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je voeding of eten dat je tot je neemt is altijd leidend voor je resultaat als je doel gewichtsverlies is. De vraag; Wat moet je eten om af te vallen?, is dan ook een van de meest gestelde vragen die gesteld wordt.

Een hele goede vraag, al zeg ik het zelf. Soms laten mensen op het internet of bekenden van je het nogal makkelijk doen lijken. Eet gewoon dit en dat, zus en zo en dan ben je er. Echter ben ik het wel met je eens dat het helemaal nog niet zo makkelijk is om te kiezen wat je moet eten om af te vallen.

In dit artikel leg ik je alles uit over de connectie tussen je voeding en gewichtsverlies. Hoe veel moet je eten? is calorieën tellen nodig? Mag je nog wel koolhydraten eten? Moet je vetten gaan vermijden? Alles komt aan bod, dus lees snel verder!

De verbinding tussen eten en afvallen

Dat je voeding belangrijk is, lijkt me nu wel een beetje duidelijk. Vooral als je wel eens eerder een artikel van mij hebt gelezen, dan weet je dat je voeding altijd bepalend is in het behalen van je fitness doelen.

Bij afvallen en gewichtsverlies is het niet anders. Je voeding bepaalt voor 80% je vooruitgang. Hoewel sporten er heel goed bij kan helpen is niet makkelijk om met beweging veel calorieën te verbranden. De meeste mensen die verbranden ongeveer 1 kcal per kilogram lichaamsgewicht per kilometer hardlopen. Ben je 90 kilo en ga je 3 kilometer hardlopen, dan zul je ongeveer 270 calorieën verbranden tijdens deze training.

Natuurlijk is dat een lekker aantal, maar niet voor iedereen is 3 kilometer hardlopen weggelegd en minder calorieën binnen krijgen door een juist voedingspatroon te volgen is tukken makkelijker.

Om 270 calorieën als tekort te nemen kun je bijvoorbeeld ook een tosti buiten je dieet laten, dan heb je ook gelijk +/- 250 calorieën minder binnen gekregen. Andere tactiek, maar zelfde resultaat aan de eindstreep.

Door middel van je voeding is het meeste en snelste resultaat te behalen als het gaat om je lichaamsgewicht. Een gezond eetpatroon is dus essentieel voor het afvallen.

Wat moet je dan eten om af te vallen?

Het lastige is dat er op deze vraag dus niet echt een eenduidig en duidelijk antwoord is. Als deze er namelijk was, dan zouden veel mensen dit gewoon opvolgen en was overgewicht niet zo’n groot probleem geweest als het nu is.

Je hoort tegenwoordig allerlei mensen zeggen dat je bepaalde dingen niet mag zoals de volgende:

Zo zijn er nog veel meer dingen, maar dit zijn wel zo’n beetje de zaken die je vaak hoort. Vooral dat je geen koolhydraten meer mag eten als je af wil vallen. Klinklare onzin als je het mij vraagt.

Als je af wil vallen is het veel belangrijker om te gaan letten op hoeveel je eet in plaats van op te gaan letten op welke voedingsbronnen je eet. Uiteindelijk val je af door een calorietekort te creëren. Je moet dus minder calorieën eten dan je op dagelijkse basis nodig hebt.

Verbruikt je lichaam 2500 kcal op een dag? Eet dan 2200 calorieën en ik weet zeker dat je op termijn af gaat vallen. De hoeveelheid die je eet op een dag is dus vele malen belangrijker dan je vast te houden aan bovenstaande punten. Om extra toelichting te geven waarom ik het niet helemaal eens ben met dit soort adviezen wil ik er hier onder nog even een paar onder de loep nemen.

Geen koolhydraten en vetten?

Dit zijn is een tips die je eigenlijk overal op het internet wel tegenkomt. Het schrappen van je koolhydraten of vetten omdat dit dikmakers zouden zijn. Vroeger waren het vooral vetten die volgens velen de boosdoener zouden zijn, maar tegenwoordig hameren steeds meer mensen op het weglaten van je koolhydraten om af te vallen.

Vetten werden altijd gezien als dikmaker omdat het de macronutriënt is die het meeste calorieën bevat per gram. Vetten bevatten namelijk maar liefst 9 kilocalorieën aan energie tegenover eiwitten en koolhydraten die ‘maar’ 4 kilocalorieën per gram aan energie bevatten. Je zou dus veel sneller dik worden van vetten als van de andere twee macro’s.

Tegenwoordig zijn de koolhydraten meestal de boosdoener. Dit zouden namelijk loze dikmakers zijn die enkel en alleen verantwoordelijk zijn voor het dik maken en het opslaan van lichaamsvet.

Echter denk ik dat van beiden niet veel waar is. Zowel koolhydraten als vetten, maar ook zeker eiwitten zijn belangrijk en essentieel voor ons lichaam. Of je doel nou is om af te vallen, aankomen of gewoon lekker gezond eten. Alle drie deze voedingsstoffen zijn goed voor je lichaam en hebben hun eigen functionaliteiten.

Vooral is het belangrijk om een goede balans tussen de drie te vinden en niet te veel van de een of de ander te eten. Te veel van iets eten is namelijk nooit goed. Veel mensen eten in hun dagelijkse dieet te veel koolhydraten omdat praktisch iedere maaltijd koolhydraatrijk is. Denk maar eens aan je boterhammen ’s ochtends en je bordje pasta ’s avonds. Of je ontbijtgranen en je bord rijst in de avond.

Op deze manier eet je dus vrij koolhydraatrijk en dit is ook de reden dat vaak wordt aangeraden te minderen in de koolhydraten. Dit komt dus niet omdat koolhydraten als voedingsstof je dik maken, maar wel maken ze je dik omdat wij mensen er vaak te veel van eten en dan te veel calorieën binnen krijgen.

Niet meer eten na 20 uur?

Ook het advies om ’s avonds na een bepaald tijdstip niet meer te eten omdat je hier dik van zou worden, vind ik een beetje achterhaald. Ons lichaam werkt net als een verbrandingsmotor.

Zoals eerder gezegd is het veel belangrijker dat je oplet op hoe veel je van dingen eet en wanneer je wilt afvallen je minder calorieën eet dan je lichaam op een dag nodig hebt. In het geval van de verbrandingsmotor maakt het in deze dus niet uit wanneer je er brandstof bij gooit.

Bij eten is dit dus net zo. Als je na 20 uur eet betekend dit niet gelijk dat je lichaam dit direct als vetten opslaat. Als jij voor de dag nog calorieën over hebt of over hebt gelaten, kun je deze prima ’s avonds laat nog eten.

Vaak is het wel zo dat wij mensen ’s avonds al snel zin krijgen in ongezonde snacks en dingen waar veel te veel calorieën in zitten. Het resultaat hiervan is dat je dus daadwerkelijk dik wordt van je avondsnack. Echter gaat het dan niet om het feit dat je iets eet, maar meer om wat je eet en de hoeveelheden die je ervan neemt.

Bekijk hier eens ons artikel met gezonde avondsnacks!

Een gezond dieet

Jezelf de verkeerde dingen aanleren en bezig gaan met verkeerde gewoontes kan resulteren in een jojo effect en zorgen dat je om de zoveel tijd terugvalt in oude gewoontes. Om dit te voorkomen is het belangrijk om voor jezelf een goed, gezond en duurzaam dieet aan te leren.

Geen rare diëten meer, geen gekke maaltijdvervangers. Gewoon een gezonde basis met eten wat je lekker is en waarvan je weet dat het goed voor je lichaam is. Ook afvallen gaat dan stukken makkelijker en ook blijft het gewicht er af omdat je eigenlijk voor eens en altijd een nieuw dieet aangaat en niet weer ‘normaal’ gaat eten.

Het gevolg van het volgen van een gezond en gevarieerd dieet is dat je gaat afvallen in het geval dat je te zwaar bent en dat je lichaam in zijn of haar meest gezonde staat gaat verkeren. Je verliest dus niet alleen gewicht, maar ook veranderd je lichaam in zijn of haar meest gezonde staat.

Weten hoe je per direct de beste gewoontes aanleert?

Een gezond, gevarieerd en duurzaam dieet

Zoals gezegd is dat het alle belangrijkste om af te vallen en de beste, meest gezond versie van jezelf te worden. Volg deze punten en maak hier een dieet van zodat het jou persoonlijk ligt.

Eiwitten, het liefst mager

Hoewel je koolhydraten en vetten dus zeker niet hoeft te vermijden, zijn je eiwitten wel de voedingsstoffen waar je je dieet het beste omheen kunt baseren. Eiwitten zorgen voor het herstel van je lichaam en het behoud van spiermassa. Spiermassa is belangrijk om te behouden zodat je metabolisme op peil blijft.

Ook geven eiwitten van alle voedingsstoffen het meeste verzadigingsgevoel. Je voelt je dus voller lokaal eet je er even veel van als dat je koolhydraten eet. Het beste kun je je eiwitten halen uit de volgende bronnen:

  • Eieren
  • Kip of kalkoen
  • Witvis
  • Peulvruchten
  • Bonen

Veel groenten en fruit

Naast eiwitten moeten groenten en fruit de basis vormen van je dieet. Groenten en fruit bevatten weinig calorieën en veel vitamines en mineralen. Je kunt er dus veel van eten zonder dat je dan al te veel calorieën binnen krijgt. Ook bevatten groenten veel vezels waardoor je er niet alleen veel van kunt eten zodat je goed gevuld raakt, maar de vezels zorgen er ook voor dat je goed vol raakt van je eten.

Fruit is ook erg goed voor je, maar daar kun je beter niet oneindig veel van eten als je wil afvallen. Beperk jezelf dan tot 2 á 3 stuks fruit per dag, dan weet je zeker dat je altijd goed zit.

De juiste koolhydraten

Hoewel koolhydraten zelf dus totaal niet ontweken hoeven te worden is het wel handig om er slim mee om te gaan. Als je koolhydraten eet, neem dan de juiste koolhydraten die lang zorgen voor een verzadigd gevoel en die langzamer energie vrij geven aan je lichaam.

We noemen dit ook wel eens langzame of complexe koolhydraten. Dit zijn koolhydraten die langzaam energie vrij laten in je lichaam zodat je hier voor langere tijd op kunt teren. We kennen het gevoel allemaal wel dat je net 3 broodjes hebt gegeten en nog geen uur later gewoon weer honger hebt. Vaak komt dit door het eten van brood dat bestaat uit simpele koolhydraten en die geven direct alle energie vrij.

Je kunt het beste volkoren producten eten, dus volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst en havermout zijn goede bronnen om je koolhydraten uit te halen binnen een gezond en duurzaam dieet.

Een gezond dieet ontwikkelen aan de hand van de Afslank Receptenbijbel?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.